Stationers exakta placering

Hej! Jag tycker att det hade varit bra om ni kunde bli lite bättre på att visa det exakta läget för era olika stationer, både med exakta koordinationer och bilder. Många av era väderstationer har redan väldigt exakta koordinater, och vissa har även bilder på stationen, som t ex Malmös väderstation. Men om man kollar på Uppsalas väderstation så pekar koordinaterna bara mot ett hustak. Och speciellt flygplatsstationer har ofta koordinater som inte är så exakta, som till exempel Umeås flygplatsstation vars koordinater pekar mitt emellan två bilvägar (vilket inte stämmer). Den exakta placeringen för en väderstation kan ha väldigt stor påverkan på dess mätvärden och har man till exempel en station på en "böljande" åker så kan det skilja flera grader under vissa nätter beroende på om stationen är i en sänka eller på en av de högre lägena på åkern.

Holmöns väderstation brukar ofta kunna mäta de varmaste dagstemperaturerna i hela Västerbotten under soliga försommardagar, vilket är mycket underligt för en station på en ö, bara ett stenkast från havet. Men tack vare att ni har bilder på stationen så blir det lätt att förstå att anledningen till dess ibland förvånansvärt höga temperaturer är att marken runt stationen är mycket klippig och stenig.
När man å andra sidan jämför Borlänge Flygplats och Falun-Lugnet så finns det inga bilder, och koordinaterna för åtminstone Borlänge Flygplats är fel (svårt att avgöra hur pricksäkra koordinaterna för Falun-Lugnet är). Då är det ju inte alls lika lätt att avgöra varför det skiljer sig så mycket mellan dess mätvärden när de befinner sig på ungefär samma höjd och endast ca 20km ifrån varandra, eller vilken som är mest representativ för vilka områden.

Så jag tycker att ni borde försöka att se till så att alla era stationer har både exakta koordinater och bilder, så att man kan bilda en uppfattning om vilken sorts miljö som stationen är representativ för. Det känns inte som ett särskilt svårt eller dyrt projekt.

Kommentarer

  • Hej Loke

    Att koordinaterna är rätt är mycket viktigt för oss på SMHI. Om det är brister i positionen så är det förstås mycket av det vi producerar som får en sämre kvalité än vad de annars skulle ha fått. Vi är medvetna om att koordinaterna för vissa stationer inte är helt exakta tyvärr. Vi jobbar med detta.Självklart vill vi att alla positioner ska vara rätt på metern när, både horisontellt och vertikalt.

    Alla stationer som finns på SMHIs hemsida ägs inte av SMHI. För dessa stationer har vi litat på dataleverantörens besked kring positionen. Vi borde ha dubbelkollat deras uppgifter och ifrågasatt lägen som är uppenbart tveksamma.

    Vi kommer nu att ta kontakta med våra externa dataleverantörer igen och be dem verifiera den position de har angett till oss. Exempelvis är det inte SMHIs stationer på flygplatserna. På hemsidan ser du till exempel att Umeå Flygplats ägs av Swedavia. Stationen i Uppsala ägs av Uppsala Universitet.

    Vi jobbar med att mäta in våra egna stationer med en noggrann GPS. Många av stationerna är redan klara men inte alla. Vi jobbar med detta.

    Att de fattas bilder kan bero på att stationerna är placerade på områden som anses vara skyddsobjekt och då kan vi inte fota eller publicera foton.

    Hälsningar
    Lennart Wern