Stämmer er definition om nederbördsintensitet med 1 liter/kvm?

Hej!
Jag har tidigare frågat er om definitionen för nederbörd och fick då följande svar:
Nederbörsintensitet är inte definierat helt tydligt utan följande värden kan endast ses som en vägledning, 1 mm = 1 liter/kvm
  • Lätt regn ger mindre än 0,1 mm per 10 minuter eller högst 0,5 mm på en timme.
  • Måttligt regn ger 0,1-0,7 mm per 10 minuter eller 0,5-4 mm på en timme.
  • Starkt regn ger mer än 0,7 mm per 10 minuter eller mer än 4 mm på en timme.
  • Lätta regnskurar ger mindre än 0,4 mm per 10 minuter eller högst 2 mm på en timme.
  • Måttliga regnskurar ger 0,4-2 mm per 10 minuter eller 2-10 mm på en timme.
  • Starka regnskurar ger 2-8 mm per 10 minuter eller 10-50 mm på en timme.
  • Mycket starka regnskurar ger minst 1 mm per minut, minst 8 mm per 10 minuter eller minst 50 mm på en timme (skyfall).
Dock undrar jag om 1 mm = 1 liter/kvm verkligen kan stämma? För om man ser på kubikmeter så krävs det 1000 liter för att fylla 1 m3, så därför känns 1 liter per m2 väldigt lite. Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej Zandra!

    Jag kan förstå att det kan kännas lite lite.Hittade även följande förklaring på Allt om vetenskap som kanske är lite mer pedagogisk 😀

    1 mm regn är precis vad det låter som: en så stor mängd nederbörd att en horisontell yta täcks av ett 1 millimeter tjockt skikt av vatten. Detta förutsätter att vattnet varken tränger igenom ytan, rinner av ytan eller avdunstar.

    Översätter vi ovanstående till vardagsmått blir mängden vatten på en kvadratmeter 0,1x100x100=1 000 kubik­centimeter, det vill säga 1 liter. 1 mm nederbörd motsvarar med andra ord 1 liter per kvadratmeter. Regnar det 10 mm på en tomt på 1 000 kvadratmeter har tomten alltså fått ta emot 10 000 liter (10 kubikmeter) vatten.
  • En rektangelformad gräsmatta är 8m lång och 6 m bred en dag regnade det 3mm .Hur många liter vatten motsvarar det?

  • Hej!

    Det betyder 6x8x3 liter = 144 liter.
  • Svaret är korrek. Men för att förstå bättre då en liter är 1dmx1dmx1dm.
    Omvandlar vi alla värde till dm. då har vi.
    80 dm,60dm och 0.03 dm.Svaret är = 80x60x0.03 = 144 som du säger
  • Om det regnar 0,5 mm hur mycket är det per kvm?
    Tacksam för svaret
    Elzbieta
  • Hej!

    Eftersom 1 mm nederbörd motsvarar 1 liter per kvadratmeter, så betyder 0,5 mm nederbörd att det har fallit 0,5 liter på en kvadratmeter.