Spel ökar förståelsen för klimatanpassning?

Hej!
Vilka evidens finns för ert påstående att spel ger ökad förståelse för vad ett varmare klimat innebär? I jämförelse med vad? Jag vill gärna ha referenser till vetenskapliga undersökningar som stödjer ert påstående.
https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/spel-okar-forstaelsen-for-klimatanpassning-1.149306

Kommentarer

  • Hej Gunther! Vi har tagit med frågan till de som ansvarar för spelen. Det är lite tunt pga semester så svaret kan dröja något.
    Leif Webbkoordinator
  • Hej! Spelet bygger på verktyget Serious gaming som är en mycket beprövad metod för att ge förståelse av komplexa sammanhang. Någon vetenskaplig undersökning av detta spel som sådant finns inte ännu eftersom vi lanserar det efter sommaren. Genom sitt innehåll och upplägg ger spelet kunskap om och insikt i effekterna av ett förändrat klimat. Återkoppling ifrån användare i form av dialog under och efter speltillfällen har under våra testkörningar också visat på en upplevd ökad förståelse av frågan.
    Leif Webbkoordinator