Sommarsolståndet

Sommarsolståndet lär ju inträffa den 20/06 kl 21:50:56 i år läste jag om någonstans. Stämmer siffrorna?Omsvängningen till kortare dagar sker ju inte samtidigt morgon och kväll. Några dagar före sommarsolståndet har solen börjat gå upp lite senare än tidigare men fortsätter att gå ner senare på kvällen. När sker denna omsvängning på morgonen på sekunden räknat?
Tacksam för svar är
Bosse i Nybro
Bo Fagerström

Kommentarer

  • Hej Bosse.

    Tiden för sommarsolståndet stämmer om det är svensk normaltid som avses. Men angiven i sommartid så blir klockslaget 22:50:56, den 20/6. Natten mot midsommar blir alltså årets allra kortaste natt (söder om polcirkeln). Solen går upp som allra tidigast den 18/6 och går ner som senast den 23/6. Men skillnaden mellan den 22, 23 och 24 juni är väldigt liten, bara några få sekunder.
    Lite mer info om assymmetri i solens upp- och nedgång finns här: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/solens-upp-och-nedgang/asymmetri-i-solens-upp-och-nedgangstider-1.17255

    Hoppas detta är till någon hjälp.
    Thomas Klimatolog