Soltimmar

Hej. Hör lite om soltimmar på radio tv om olika städer i Sverige,det vore intressant om ni kunde på något vis få med Lurön i Vänern
Åker ofta runt i Vänern när det är moln närmare Värmlandsnäs, Hammarö.Karlsrad. så skiner solen på Lurö. MVH Morgan S

Kommentarer

  • Hej,
    SMHI har drygt 20 stationer runt om i landet som mäter soltid. Vi hade önskat att vi kunde få anslag från staten för att kunna upprätta fler stationer. Det är kostsamt med dessa stationer och i nuvarande läge får vi nog svårt att få anslag för flera stationer. Närmaste solstation blir Karlstad.

  • Jag har lite funderingar över de platser ni valt för att mäta soltimmarna.

    Jag såg en karta över Sverige där platserna var utsatta. Det var mest platser i båda ändarna på landet.

    På mitten, där Söderhamn ligger, var det mycket glest mellan platserna, och inget efter kusten.

    Det byggdes en flygflottilj här i början på 40-talet här. En utredning hade gjorts om var bästa flygvädret, med god sikt och sol, fanns.

    Flygflottiljen placerades här, förmodligen har väl inte väderförhållande ändrats så mycket.

    Jag tror att det är bra att vara en plats där soltimmarna är många, kanske som en bra turistinformation.

    Vi skulle uppskatta om , när ni planerar nästa års Solliga, tar med Söderhamn som plats.

    I Dagens Nyheter har man Hudiksvall som en plats man rapporterar om. Det är kanske bra att sprida solinfo till fler platser.

    Tack för bra info om vädret.

    Med vänlig hälsning

    Sandarne Kultur och Historiska förening
    Rolf Eriksson
    Ordförande

  • Hej!

    I motsats till vad man kanske skulle kunna tro, så är Solligan ingen SMHI-produkt utan en mediaprodukt. För att presentera Solligan köper media rådata bl.a. från SMHI, men olika media kan välja olika stationer för sin "Solliga", och använda data även från stationer som inte handhas av SMHI.

    Det vore definitivt bra om det kunde finnas fler SMHI-stationer för strålningsmätning i landet, men det är som så mycket annat en kostnadsfråga. Stationer ska ju inte bara inköpas utan även underhållas.