Snöfygning

Snöfygning hittas inte i er databas, som t.ex. tjäle. Är det för att detta fenomen nästan bara förekommer i öppna landskap. Sandstorm, fast med snö som fallit men flyttar sig med vinden, upp till 25-30 meter upp. Allt blir bara vitt, och snön ansamlas i låg terräng , men försvinner från fälten. Och bilar fastnar och tågväxlar fyger igen. Det är rent ut sagt farligt.

Kommentarer

  • Hej Pontus

    Ord och dess betydelse är alltid intressant. Fnyger eller fnyker är skånskt uttryck. De kollegor jag pratat med har inte hört talas om detta uttryck dock var ingen av dem från Skåne. Jag som uppvuxen i Småland är osäker på om jag hört det tidigare. Jag vet dock att min mamma pratade om att det "fnyker" i betydelsen - det regnar inte, det bara fnyker. Jag kan ha blandat ihop dessa ord.

    I Svenska Akademiens Ordbok står bland annat följande om "Fyka"

    "om snö, stoft, flygsand o. d. (mera tillfälligt om mängd av andra lätta föremål): häftigt drivas fram av vinden, yra, ”ryka”; jfr DRIVA, "

    Söker jag i Nationalencyklopedin efter fyker får jag denna träff:

    fåk
    fåk (jämför verbet fyka ’flyga omkring’ [om snöflingor m.m.]), på Öland den gängse benämningen på ett mycket kraftigt snöoväder.

    På denna sida förklaras olika ord i väderspråket. Där la jag till fyger och fyker. Även fåk la jag till.

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vaderspraket-1.3847

    Hälsningar
    Lennart Wern
  • Hej! Den 29 januari var jag ute på isen vid Härnösand (Södra sundet) och lade märke till snö- och isformationer som jag aldrig tidigare sett. På både östra och västra sidan av sundet hade bildats en mängd parallella spår på snösluttningar, så flagrant jämt upprepade och fördelade. Det jag först trodde var skidspår förstod jag snart att inte så var fallet! Även på en plats på isen kom mönstret igen, ihop med ringformade formationer. Jag undrar, finns det någon meteorologisk förklaring? Vindkollisioner? Temperatur och vindväxlingar? Bifogar 2 bilder. Det här mönstret ligger fortfarande kvar efter två veckor, med kyla. Tack med hälsn. Jan K Persson

  • Hej
    Jag har rådgjort med kollegor om dina fina och intressanta bilder. Det är dock ingen som har kommit med en bra förklaring. Nedan är dock ett svar jag fått.

    Hälsningar
    Lennart Wern

    Isbilden ser ut som (påstår inte att det är så, säger bara vad jag tycker det ser ut som) att lite vågskum som samlats intill kanten och runt stenar frusit på ganska snabbt. Snöbilden, vågorna ser ut som ni vet små sandvågor som man kan se i grunt vatten, eller att långt gräs lagt sig i vågor (antagligen vindskapat) och sen har snön lagt sig efter gräset.
  • Tack för intressant svar! Det stämmer bra med sandvågor vilket jag inte har tänkt på. Nu var det dock inte gräsmark innan fenomenen dök upp, utan det hade lagt sig redan minst någon decimeter snö. Så jag tolkar det som att vinden på något sätt stötvis, och i kombination med kanske fuktig luft, skapat ränderna. Det måste varit ett mycket speciellt tillfälle väderleksmässigt, då mönstret märktes inte bara vid sundet utan i hela stan. Lodräta och parallella (nästan med matematisk precision) ränder i snön på alla större och mindre snösluttningar vända mot väster och öster, sålunda i nord-sydlig vindriktning (om vinden är orsaken). Händelsen bör ha inträffat den 28 januari, dagen före mina bilder togs, eller på natten mot 29 januari. Så det går kanske att kolla upp väderleksförhållandet just då, om det var något ovanligt? Men det är kanske överkurs. Åter stort tack för svar!
  • Tack Jan för intressanta bilder.

    Jag tror dock inte vi kommer längre med förklaring av orsaken.

    Hälsningar
    Lennart