Snö

Hur vanligt är det med snö mellan maj och september i södra Östergötland
Karin Gustafsson

Kommentarer

  • Hej Karin,
    Det är inte alls så vanligt att det finns snö i södra Östergötland mellan maj och september. Det finns några tillfällen då det har rapporterats snödjup från våra mätstationer i maj, och då har det främst rört sig om början på maj.

    Till exempel så rapporterades det 32 cm snödjup i Svinhult den 1 maj 1985. Stationerna Ulrika och Malexander rapporterade samma dag 19 respektive 13 cm.

    De flesta av de inrapporterade snödjupen i maj i södra Östergötland är från 80-talet eller tidigare, men den 4 maj 2011 rapporterades 1 cm snödjup från Svinhult. Som ett exempel på uppmätt snödjup i maj på 2000-talet.

    Med vänliga hälsningar,
    Maria Klimatolog