Sjö isar

Vad kallas fenomenet och hur förklara man att sjöisar "klättrar" upp på land?
Finns det några bra bilder på detta fenomen och hur långt kan en is röra sig när den "expanderar"?

Kommentarer

  • Hej Per-Erik,

    Det händer att vattenståndet sjunker under vintern efter isen har lagt sig och blir då hängande på land. Om det handlar om att isen lägger sig på stränderna på grund av att vattennivån sjunker kallas det ”hängis” och är vanligt i reglerade sjöar där vattennivån sjunker mycket under vintern. Det finns beskrivet bra på sid 9-10 här: https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.20254!/Hydrologi_117.pdf

    Det här med att isen trycks upp på land av vinden tror jag mest förekommer på stora sjöar som Vänern och Vättern. Det fenomenet vet jag inget namn på. Här finns en fin film från Vänern: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5500464

    Hoppas vi uppfattat frågan rätt,
    Hälsningar
    Allmänhetens Hydrolog
  • Nej frågan är inte rätt uppfattad. Det rör sig om att själva isen expanderar och på så sätt kommer längre upp på land än brukligt under normala förhållanden. Har inget med vind eller sjöns reglering att göra. Om jag förstått rätt är det vanligare där vintrarna är milda än uppe i norr men att det kommer att bli vanligare pga klimatförändringen. Någon tin med att isen tinar och fryser med omväxlade värme och kyla och på så sätt expanderar i horisontalled och därmed "klättrar" upp på land.
  • Hej Per-Erik,

    Det stämmer, det finns ett stycke om detta i rapporten Is på sjöar och älvar, sidan 7-8 om istryck och förskjutningar. Det är samma rapport jag skickade ovan men delar länken igen: https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.20254!/Hydrologi_117.pdf
    Jag har tyvärr inga bilder på detta.

    Hälsningar
    Allmänhetens Hydrolog
  • Vid omväxlande kyla och värme vintertid bildas isdammar i älvarna. Därvid flyter en del av isen in över land.
  • Hej.

    Tittade nyss ut genom fönstret och på kanalen/ån här utanför så ser det idag ut som små lampor som ligger och lyser på isen. Går i varmt gult sken.
    Reflektioner från stjärnorna kan det inte vara då det ligger ett tunt snötäcke på den också.
    Vad är detta för fenomen? Blev nyfiken för det är väldigt fint och mysigt. 😉
  • Hej Josephine,

    Tack för din fråga. Ursäkta sent svar. Vi missade den då du skrivit i en tidigare tråd.

    Vi kan inte veta säkert, men det låter ändå som det du ser är reflektioner i snön. Iskristallerna i snön reflekterar mycket ljus.

    Vänliga hälsningar
    Allmänhetens Hydrolog