Sannolikhets sidan

Hej

På 10 dygns prognosen så kan man se vilken sannolikhet allt har.
Väldigt intressant tycker jag i alla fall som tycker om att kolla vädret.
Men en sak saknar jag där, kan man inte skriva in vindhastigheten också?
Eller finns det någon anledning till att ni inte skriver ut den också?

Kommentarer

  • Hej,
    Det skulle absolut vara möjligt att ge vinden också, vi har skissat på sådana lösningar. Är det styrka och riktning du vill se? Vi arbetar med att förbättra bakgrundsdata och det är ett större arbete som kommer pågå även under nästa år. Tyvärr kan vi inte uppdatera produktens innehåll förrän det är klart.

    Med vänlig hälsning,
  • Hej Josef

    Tack för ditt svar!
    Jag hade gärna sett att både riktning och styrka fanns med. Är det någon av uppgifterna som är svårare att beräkna?

    Mvh
    Matti
  • Hej Matti,
    Nej själva beräkningen är inte svår men visualiseringen är lite mer svårare. En sannolikhetsfördelning av en vektor (styrka och riktning, dvs en pil som anger båda) tror vi visualiseras bäst i en klassisk vindros. Dock har vi inte testat detta på användare. Såhär skulle det kunna se ut:

    Vindrosen ovan är dock framtagen på observationsdata över lång tid så det är väldigt många fler varianter än vad prognosen skulle ha. Om vi tänker att detta är en prognos så skulle man kunna utläsa att västlig eller sydvästlig vind mellan ca 7 och 13 m/s är mest sannolikt.
    Vad tycker/känner du?
    Med vänlig hälsning,

  • Hej Josef

    Jag tycker den verkar väldigt bra, jag jobbar till sjöss och känner igen rosen från sjökort där vi kunde se sannolikheten för vindar/vågor under olika perioder på året.

    Matti
  • Hej Josef

    Jag tycker att den modellen fungerar väldigt bra. Då jag är till sjöss och har jobbat med liknande vindrosor där man kan se sannolikheten för vind/vågor under olika perioder på året.

    Matti
  • Hej, jag tittar ofta på sannolikhetssidan för väderprognoserna och tycker det är intressant.
    Skulle önska att det vore enklare överskådligt med percentiler i en graf. Ett exempel på hur jag menar är följande:

    Bild hos Finska meteorologiska institutet​​​

  • Hej,
    Fint att du gillar vindrosen Matti.
    Håkan: Tack för bra feedback kring percentiler. Vi har en skiss som liknar den finska med percentiler. Vi har också en skiss där man kan se hur temperaturen ligger i förhållande till normal och extremvärden. Är det något du skulle tycka tillförde för din förståelse av väderprognosen?

    Med vänlig hälsning,

  • Hej Josef och tack för svar.
    Särskilt normalvärden vore intressant att se i en sådan graf. Det är som alltid en trade-off mellan överskådlighet och detaljrikedom när data presenteras. Spännande att höra att ni jobbar på skisser om percentiler.
  • Hej!
    Var kan man få tag i lokala vindrosor? På eran hemsida?
    Mvh Emelie
    Emelie Gustafsson
  • Hej,
    Är det vindrosor för prognoser eller observationer du menar Emelie?

    Josef
  • Observationer tänker jag.
    Mvh Emelie
    Emelie Gustafsson
  • Hej Emelie.

    Inte heller när det gäller observerad vindstyrka och riktning finns det särskilt många vindrosor på vår hemsida, inte i nuläget i alla fall. Det som finns är dels denna artikel om vind i Sverige:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/sveriges-klimat/vind-i-sverige-1.31309
    Det finns också en rapport: https://www.smhi.se/publikationer/vindstatistik-for-sverige-1961-2004-1.10007

    Är det en särskild analys man är ute efter så går det att beställa från vår affärsavdelning: https://www.smhi.se/professionella-tjanster/professionella-tjanster/statistik-och-data/vindrosor-for-analys-av-lokala-vindforhallanden-1.13999

    Thomas Klimatolog