Regnmängd i 10 dagars diagramet

Hej,
När jag tittade på diagrammet och jämförde med tabellen så fick jag olika information om regnmängder. Visuellt så ”överdrivs” framtida regn mängd då måttskalan är i mm men värdena visas i mm/1 h; mm/6h samt mm/12h.
Exempel Onsdag 27/1 beräknas det komma 7,6 mm regn men då det vissas per timme så är max värdet 1.3 mm. Måndag 1/2 beräknas det komma 8,9 mm regn men då det vissas per 6 timmar så är max värdet 5.3 mm.
Detta får till följd att det visuella intrycket är att det kommer att regna mer senare i veckan. Och borde kunna åtgärdas genom att alltid räkna ut tim genomsnittet (För Måndag 1/2 visa en stapel som är 0,9 mm men fortfarande visa 5.3 mm/6h)
Mvh Lars

Kommentarer

  • Hej Lars,
    Intressant inlägg. Det är inte alltid det visuella "stämmer" med verkligheten. Bilden säger något annat. Jag taggar ditt inlägg som ett förbättringsförslag som utvecklarna får titta på.

  • Hej!
    Jag bor i Nyköping, Rosenkälla. Har även ett fritidshus i Ålberga. Jag har i åratal noterat att den nederbörd som prognostiseras i långtidsprognoser är kraftigt överdriven. Inte sällan blir nederbörden 0. Möjligtvis kan jag räkna ett hundratal mörka fläckar på den stenlagda gången. Enda undantagen är när nederbörden passerar över Östersjön, samt vissa stora och intensiva fronter.