Hur många regndagar hade vi 2015?

Hej!

Jag håller på med ett skolarbete och undrar hur många regndagar Borås hade under år 2015?
Samt hur många regndagar vi i genomsnitt har i Sverige per år?

Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej Elvira, tack för din fråga!

    På vår hemsida kan man på en karta se hur många nederbördsdygn per år det normalt finns i olika delar av landet.

    Under år 2015 hade Borås 198 nederbördsdygn, vilka tillsammans gav 1210.6 mm nederbörd.

    Historiska uppgifter om antalet nederbördsdygn för en specifik ort kan du ladda ner på vår sida med Års och månadsstatistik sedan 2002.

  • Hej!
    Hur många åskdagar var det i Borås under maj-september 2018?
    Hur mycket åskdagar var det i juli och augusti 2018 i Borås?
    Vilka dagar var det skyfalli Borås?
    Mvh Benjamin Wängerstedt
  • Vi har inga direkta mätningar, men uppskattningsvis var det cirka 15 åskdagar i Borås under maj-september, varav cirka 8 stycken i juli-augusti. Borås hade ingen dag med verkligt skyfall under sommaren.
    Sverker Klimatolog
  • Var kan man hämta fram dagar med skyfall i Borås dom tidigare somrar?
    Vilken dagar var det skyfall i Borås under sommaren 2002-2004?
    Hur många dagar var det skyfall i Borås sommaren 2003?
    Mvh Benjamin Wängerstedt
  • Enklast är att ladda ner alla nederbördsobservationer via Öppna data på vår hemsida.
    https://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/?parameter=3

    Sverker Klimatolog
  • Hej!
    På våren hänger ljuset kvar mer än dubbelt så länge efter solens nedgång
    om man jämför med hösten. Exempelvis om man jämför vårdagjämning med
    höstdagjämning.Varför? -Med hopp om svar-
    Vänliga hälsningar
    Allan
  • Jag är inte säker på att jag förstår den här frågan. Det ska nämligen inte vara någon skillnad i det avseendet mellan höstdagjämning och vårdagjämning. Vid både höstdagjämning och vårdagjämning är tiden mellan solnedgång och skymning som allra kortast på året. Men en skillnad är förstås att vid vårdagjämningen har vi oftast inte hunnit gå över till sommartid, medan vi fortfarande har sommartid vid höstdagjämningen.
    Sverker Klimatolog