regn eller uppehåll lördag!!????

Prognosen säger dels att det skall regna 14mm på lördag, men bilden visar endast moln... vad gäller?????????

Kommentarer

  • Hej. Vilken plats i Sverige gäller det.

  • aj, det var ju klumpigt att inte nämna att det gäller stockholm. Dock är uppgifterna helt ändrade ikväll, men fortfarande underliga: för fredag visar symbolen mörka moln men inga regnmoln fastän det står 5.4mm nederbörd. Går man in på detaljer så syns olika många millimeter för varje timme, men summan av dygnets nederbörd blir ändå inte 5.4mm.... ere jag som är slö i huvudet??

  • Hej!

    Vädersymbolen som visas för dagen avser vädret kl. 14. Så i Stockholm som nu visar ett regnmoln på lördag innebär att prognosen är nederbörd vid den tiden. Det är tradition att visa det väder som är prognostiserat kl. 14, något som även används i TV. Det är svårt att ta fram en symbol som är representativ för hela dygnet.

    Som du redan noterat finns det även information om att det kommer att komma nederbörd under dygnet. När du går in på detaljer får du se när under dygnet nederbörden kommer. Däremot bör nederbörden representera summan av nederbörd under dygnet, vilket nu ska vara uppdaterat.

  • Hej
    I dag tidigt på söndagsmorgonen den 26/6 visade prognosen att regnet skulle komma runt kl. 13.00. När man tittade på radarbilden förstod man att detta ej kunde stämma eftersom regnet började redan vid 08.15 och det var just vad radarbilden visade.

    Finns det ingen på SMHI på söndagsmorgonen som kan gå in och ändra prognosen när den uppenbarligen är fel?

    Egentligen är det bättre att skippa prognosen och i stället kolla radarbilden som stämmer bättre med verkligheten. Därför föreslår jag tätare uppdateringar av radarbilden. Och även prognoser av radarbilden som på klart.se
    MVH
    Tomas

  • Hej!

    Meteorologerna justerar prognosen innan den uppdateras, men korrigeringen sker på en övergripande skala och kan tyvärr inte göra justeringar på enskilda orter. Det bästa är att komplettera ortsprognosen med att titta på radar så som du redan gör, samt att läsa meterorologens kommentarer.

    Här kan du läsa mer om ortsprognoser och hur du på bästa sätt använder dem: http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/o...

  • Smhi är bra på statistik men uruslas på nederbördsprognoser. Sätt in bättre resurser på analys av prognosmodellerna.

  • Ni visade skit väder för hela västkusten i torsd för lördagen . Här har bara varit någon skur hela lågtrycket gick söder om upp över Öland SMHI under all kritik

  • Ni är jätte dåliga !! Hade jag skött mitt jobb som ni så hadde jag varit arbetslös