Regn eller inte beror på tabell eller diagram

Tiden för min iaktagelse är fredag 2018-11-09 kl 21.30.
Prognosen gäller för Sjöberg, Sollentuna och 10-dygn.

Prognosen för morgondagen (=10 nov) är regn till kl 04 och därefter uppehåll under resten av dagen om man tittar i tabellen. I diagrammet visas regn ända fram till kl 13 (2,8 mm/12h).

Jag vet att den totala nederbörden blir den samma. Jag är också medveten om att ni visar all nederbörd i 10-dygnsdiagrammet med mm/12h.
Men det ger en dålig/missvisande prognos när ni i närtid smetar ut prognosen till ett 12-timmars genomsnitt.

Varför visar ni inte allt regn som intensitet mätt i mm/h?
Nu vet jag att ni använder m/s för vindhastigheten. Men om ni skulle ha använt km/h, skulle ni då ha använt km/12h i 10-dygnsdiagrammet?

Hälsningar
Erik

Kommentarer

  • Hej Erik, tack för din fråga!
    Tidigare visade vi mm/h, men då 10-dygnsprognosen inte har timmar hela vägen (efter tredje dygnet blir det glesare), men det blev väldigt missvisande i slutet av prognosen, så vi valde att istället visa närmaste gemensamma nämnare.
    På fliken för 10 dagars diagrammet får du översikten med 12-timmarssteg, på 2 dagars diagrammet ser du timvärden - även för nederbörden.
    Önskar dig en fortsatt bra torsdag!
  • Tack för svaret. Jag känner historiken och vilka förändringar som har gjorts.

    Den lösning ni har valt nu har en stor nackdel. Att nyanserna i prognosen försvinner i närtid (medelvärde av 12 h).

    Du har ett fel i ditt svar till mig. Du skriver "tidigare visade vi i mm/h" och sedan skriver du "det blev väldigt missvisande i slutet av prognosen".
    Problemet tidigare var att ni inte visade i mm/h under alla dagar i 10-dygnsprognosen, utan mm/h i början av diagrammet och mm/12h i slutet. Dvs olika enhet i samma diagram så att ett regn i slutet av diagrammet såg ut att vara 12 gånger så kraftigt som ett likadant regn i början av diagrammet.

    Den lösning jag föreslår är att nederbörden alltid visas i mm/h. Dvs att om ni i slutet av prognosen tror att det kommer att regna 12 mm på 12 h så visar ni 1 mm/h under de 12 timmarna.

    Vänlig hälsning
    Erik
  • Hej Erik,
    Du har rätt, vi visade olika tidsupplösning längsmed tidsaxeln tidigare, men problemet med det var att det fortfarande gav ett missvisande uttryck i slutet av diagrammet, om det nu var nederbörd på väg kring dygn 9 och 10.
    Nyanserna i närtid hittar du under 2 dagars-fliken.

    Vi har tidigare tänkt på den lösningen du beskriver, om vi skulle göra det så blir det missvisande ändå, vi kan inte säga 1 mm/h de sista 12 timmarna, om det i verkligheten kommer 0 mm timme 1-8, 7 mm timme 9 och 5 mm timme 10. I den lösning du beskriver så skulle det uppfattas som duggande regn de sista 12 timmarna.
  • Tack för svaret. Jag förstår vad du menar och ser problemet  med min lösning.

    Men anser ändå att det problemet väger lätt i jämförelse. Om en regnig halvdag flera dygn framåt blir i form av skurar eller jämnt fördelat, är varken speciellt viktigt eller tillförlitligt.

    Vänlig hälsning
    Erik
  • Hej,
    Detta är inte hela svar på min fråga men jag instämmer med Erik här.
    Hälsningar,
    Nita
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.