RCP 8.5 som standard på klimatscenariesidan

Hej,

När man går in på er webbsida med klimatscenarier (https://www.smhi.se/klimat/framtidens-klimat/klimatscenarier/sweden/nation/rcp85/year/temperature) är värstascenariot RCP 8.5 valt som standard. Finns det någon tanke med detta? RCP 8.5 är det scenario som har fått mest kritik för att vara orealistiskt, då det förutsätter en kontinuerligt stor tillgång på fossila resurser. Jag föreslår att ni byter standardvalet till RCP 4.5.

Mvh, Niklas

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din fråga, på vår webblats finns information om de olika RCP-scenarierna: https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.140001!/Snabbguide%20till%20IPCCs%20RCP%20Scenarier.pdf

    Jag har tagit din fråga vidare och fick till svar att av dessa och av de tre scenarier vi haft möjlighet att ta fram information för är i dagsläget RCP8,5 den utvecklingsbana som ligger närmast dagens utveckling.

    Vänliga hälsningar,

  • Hej, de framtida havsnivåerna som visas på hemsidan är inte uppdaterade enligt de nivåer som används i FNs klimatpanel IPCCs senaste utvärdering (Specialrapport om Klimatförändringen Haven och kryosfären, 2019).

    Hur stor är skillnaden ungefär i till exempel orter som  Göteborg och Skanör?
  • Hej och tack för din fråga, den är absolut relevant. SMHI håller på att utveckla en ny variant av scenariotjänsten där inget defaultalternativ kommer att finnas.
    Leif Webbkoordinator