Radar/blixt. Sverige

Jag ger +poäng för "Radar/blixt. Sverige" och har genvägsiconen på skrivbordet som jag öppnar ofta!!!

Kommentarer

  • Hej och tack för dina +poäng för Radar/blixt tjänsten.

  • Hej! Ok, hur gör man en genvägsikon?

  • Flytta markörpilen till en mapp eller fil, högerklicka på den mappen eller filen en gång, öppnas en ruta med flera alternativ. klicka en gång på "SKAPA GENVÄG" på vänster musknapp... en genvägsikon har skapats. - en genvägsikon har alltid en liten ruta ner till vänster med en pil, den genvägsikonen kan sedan klippas ut och klista in t.ex. på skrivbordet.

  • ok, och hur får man "radar/blixt" till ikonen? :-)

  • Jag brukar minimera kartan lite, och sedan för jag markörpilen på Radar / Blixt och håller höger musknapp ner till skrivbordet och släpp. Det kan komma ett meddelande "Windows säkerhet" klicka bara på OK - på skrivbordet visas det "Skapa genvägar här" klicka på Skapa genvägar här och en ikon för Rada / blixt har skapats.

  • Finns en konkurrent på www.vadret.com. Varför inte samarbeta? Gillar båda sidorna! Kollar ofta på båda siterna och jämför eftersom vi har lantbruk. Väldigt intressant!

  • Gör den större! Moderna datorer har ofta skärmar med hög upplösning, vilket innebär att bilder med relativt litet antal pixlar, kommer att bli väldigt små på skärmen och därmed svåra att tyda.

  • Helt klart, större är bättre. Det finns många privata trackers i Sverige, men dom är inte särskiljt pålitliga. Det kan skilja både på riktning och avstånd. Så, när man vill ha fakta är det SMHI som gäller.

  • Jag skulle vilja ha större kartbild och dessutom mindre markeringar för blixtarna. Som det är nu täcker en enda blixt nästan hela landskapet.

    En karta som man kan zooma i så som google maps och ändå se radarbilden och blixtarna vore bra!

  • Saknat det länge, stor bild, zoom och blixtmarkeringar man kan lita på.. får kolla ewp.se tills SMHI blir generösare.

  • Angående genväg på skrivbordet. Jag tycker ni krånglar till det en hel del. Tre steg och du har en genväg.

    1. När du är inne på sidan, lägg till den i dina bokmärken.
    2. Öppna dina bokmärken och höger klicka på den nya länken.
    3. Kopiera bokmärket och gå till skrivbordet och klistra in den.

    Sen har du en länk till sidan på ditt skrivbord, enkelt och bra 😀

    Ha en trevlig åsksommar!

  • Ännu enklare att skapa genväg! Ta tag i jordgloben till vänster om länken. Dra och släpp på skrivbordet.
    Det är en kanonbra sida. Vi har den alltid framme på vår övervakningsdator på jobbet då vi har stor nytta av att se om det finns risk för åska i området.

  • Radar/blixt är för många av oss på landsbygden den mest använda och i särklass viktigaste tjänsten från SMHI. Vi kan ju göra "prognoser" kanske en timma framåt. En större, mer högupplöst karta skulle förmodligen underlätta ytterligare.

    Personligen skulle jag vilja "prenumerera" på en åskvarning via epost någon halvtimma innan "nedslagen".

    För oss har sidan sparat många tusenlappar eftersom vi i tid kan dra ur sladden till dator,TV och annat innan åskan drar över oss. Åskan kostar annars ungefär 3-4.000:- om året. Men vi har varit med om att köpa nytt allting för 25000:-.
    Hälsningar
    Fred Bergholtz

  • Tätare prognosuppdateringar i femdygnsprognoser och framförallt varningar för nattfrost till nytta för os amatörodlare. Annars tycker jag att SMHI,sait är toppen, den besöks av mig flera gånger dagligen.

  • När det "bränns" med (regn-)fronter är vi på flygklubben väldigt flitiga att kolla utvecklingen, TACK! (...både för lokala flygvädret och "dags att dra ur alla el- och antennsladdar").
    Om det dessutom, som sagt, ginge att presentera kartan med lite större upplösning...jag trooor ni kan ;-)

  • En bra sida som kan bli ännu bättre med större upplösning.

  • Bättre karta, högre upplösning, zoom och mer exakta blixtar! Snabbare uppdatering, typ var 5´e minut.
    Tittar enbort på SMHI´s sida för pålitlig blixtinfo, då jag är intresserad av radar tittar jag på VADERRADAR.SE ...100% exakt och relativt detaljerad så man zoomar in Sthlm tex...kommer det några droppar från klar himmel en dag ser man otroligt nog en liiiten störning på den radarn över där man bor!

  • Håller med om att man ska kunna zomma in mer, att göra bilden större och "modernare" men inte så att den blir otydlig och att namnen på städerna ska vara lite mindre och att blixtmarkörerna ska vara mindre. Man borde också kunna välja "radarområde" när man zommar, alltså typ vilket landskap man är i då radarbilderna är sammansatta av flera stycken små radar("cirklar") som täcker olika områden, detta skulle fungera bra om man hade högre upplösning, för om man zommar in med webbläsaren(Google chrome) så blir upplösningen dålig.

  • jätte bra och spännande sida, men tycker verkligen att man ska kunna zomma in! så man verkligen ser vart de var en blixt, sen att man kan se vilka blixtrar som slog ner och inte!

  • Om man inte ser en enda indikation för åska i "radar/blixt" Är det säkert att det ändå inte varit lite åska som inte registrerats?
    Kanske inte alla "småblixtar" kommer med.
    Alltså, här hemma så bara öser det på med utgifter till routrar, switchar och nätverkskort men det finns ibland ingen förklarande åska i "radar/blixt"

  • STÖRRE KARTBILD SOM MAN KAN ZOOMA , ABSOLUT!

  • Hej på er! Tänkte bara flika in att ni kan gå in och kolla på vår radar-Beta (om ni inte redan gjort det), för där kommer det att dyka upp blixtar som ett valbart lager i framtiden.

    http://www.smhi.se/vadret/SMHI-se-Lab/radar-sve...

    Om ni kan tänka in blixtar i den tjänsten, skulle den motsvara era önskemål då?

    Leif Webbkoordinator
  • Blixtrande god idé! Tackar!
    Väntar också på automatisk uppladdning...
    Som segelflygare är denna sida ett väldigt fint komplement till Hirlam.

  • Det ser lovande ut!

    Jag hoppas på att framtida blixtmarkeringar inte täcker ett så stort geografiskt område som de tidigare kryssmarkeringarna.

    Bra jobbat!

  • Hmmmmm... 13 oktober 2011 skrev du att det kommer dyka upp att man kan välja att beta-versionen också visar blixtar..
    Nu har det gått ett par månader så vart är de då?!!

    För det har faktiskt åskat idag, säsongs-premiär!

  • Hej Janne! Det är på gång men det senaste jag hörde var att den kommer att komma in innan åsksäsongen startar på allvar. Det torde innebära att den senast dyker upp innan sommaren.

    Leif Webbkoordinator
  • imponerad av Radar Sverige (Beta), blixt. I och för sig kanske "bara" en detaljering av tidigare info som också var helt OK. Men det visar på en kreativ känslasom gör att man kan "titta på vädret" i st f en massa annat klart irrelevant och dessutom ointressant. BRAVO, hälsar hpåkan i sollentuna

  • Hej alla,
    Nu ser vi med spänning fram emot "blixtvisningen" på Radar Beta.

  • Nu är det blixtar med i RadarBeta för de som är intresserade. Det går att stänga av det lagret om man vill.

    Inte så mycket blixtar just nu dock.

    Leif Webbkoordinator
  • Hej Leif! :-)

    Bra grejer men varför står det på ett ställe att blixtkartan uppdateras minuterna 15 & 45 men i själva listan 00 & 30?

    ps. Gillar gamla versionen bättre. ds

  • Hej Robert,
    Det är för att det tar tid att processa bilden. Alltså en bild som är från 14.30 visas kl 14.45.

    mvh
    Ilmar

  • Hejsan,
    jag tycker att det påfallande ofta är så att den senaste bilden i "Radar/blixt Sverige" (nya versionen) är tom på data.
    Exempel: i detta ögonblick (lördag 18/10 2014) är ett omfattande regnområde på väg upp mot Stockholm. Detta kan följas tydligt och klart i sekvensen fram till senaste bilden (21:15). I denna är dock allt regn plötsligt...borta ! Hade jag nöjt mig med att titta på denna bild och gått utomhus, hade jag blivit rejält överraskad inom någon halvtimme...

  • Hej Lars,
    Vi är medvetna om problemet. Snart kommer vi att släppa en ny vädersida som innehåller radar/blixt, med en bättre uppdateringsfunktion, där detta problem är åtgärdat.
    mvh
    Ilmar

  • Hej SMHI !

    Senaste dygnet och framåt är det ständiga problem med
    Radar bilden för Sverige, flera områden faller helt bort, ibland
    saknas nästan hela Sverige.
    Beror på vad?
    Hälsningar
    Börje Karlsson
    Styrsö, Göteborg

  • Statens skattefinansierade Smhi är inget att ha.
    Vill ni ja en bra exakt radar med många nyanser av regnstyrkan och snabb upodatering är det http://se.baltrad.eu/ som gäller.
    Vill ni sen ha blixtar i real time mer el mindre ska ni kolla http://www.lightningmaps.org/realtime?lang=en

    Eller är Smhis gamla och "nya" sida bättre?

  • Tack för den nya appen i iPhone .
    Saknar zoomningsfunktionen i radarbilden.
    I min padda uppdateras inte radarbilden utan öppningsbilden ligger kvar hela dagen.
    När kommer en ny app för iPad ?

  • var det åska över västra Uppland i igår eller i lördags?

    Varför inga observationer från Thybo Roen? "tyborönn"

  • Hej!

    Nej, vi har inte registrerat någon åska över Uppland under angivna dygn.

    Thyboroen hade ett avbrott 30 november - 7 december men är nu åter i funktion.

  • Nu på morgonen vid niotiden (20/2) snöar det kraftigt över Uddevalla. Er radarbild visar dock inte på någon nederbörd.

  • Hej!

    Radaranläggningen i Vara ligger nere för uppgradering. Den nu gällande tiden för trolig återstart är början av mars. Detta innebär att radardata för nordvästra Götaland för tillfället har avsevärda brister, särskilt om man tittar på Radar Sverige. På Radar Norden kompenseras bortfallet delvis (men inte helt) av radarer i Norge och Danmark.

  • I går 2016-10-09 var det ganska många regnskurar här vid Stjärnsund Dalarna, men om man tittade på radar och blixt fanns det ingen indikation på regn. Fel trimmad eller kanske var det inte regn, men blött var det.
    Jag bor i Lidköping och ofta finns det en indikering i som ser ut som falskt eko från Vararadarn. Ekot går förbi Lidköping mot Mariestad och vidare mot Örebro.
    Annars tycker jag det är ett väldigt bra program. Kanske uppdatering var tionde minut.
    Hälsningar
    ERA

  • Vara-radarn har moderniserats vilket har medfört en en del intrimningsproblem som kan vara en förklaring till att det varit en del falska radarekon i området kring Lidköping.

    En mer frekvent uppdatering är ett önskemål många delar med dig, jag för vidare din kommentar till våra utvecklare som jobbar med att försöka förbättra tjänsten. Tack för ditt inlägg så länge!

  • Er placering av väderradarn i Vara i stället för i Göteborg är en katastrof, nu på julafton ser alla regnväder ut att börja i Göteborg, ingen förvarning med regnväder mellan Göteborg och Skagen. Men om man tittar på DMI så finns de därute. Kom igen och erkänn att det gott helt fel med flytten. När det är solsken på Skara-slätten så finns det en massa små regncentra där och när det regnar där så finns det en massa små regnfria områden som hoppar omkring planlöst mellan varje kvart.