Prognos

Hej. Hur kan statistiken bli bättre av att ta med modelldata i statistiken över Senastedygnets väder? "Senaste dygnets värden har beräknats på både observationsdata och modelldata."
Räcker inte det aktuella mätvärdena för att presentera hur vädret var?
Anders

Kommentarer

  • Hej,
    Jag är osäker på vilka data du har tittat på, men det senaste dygnets väder får man genom att titta på observerat väder vid en väderstation. Våra stationer är dock något ojämnt utspridda över landet. Vill man veta vad vädret har varit på platser eller tidpunkter då det inte finns observationer är modelldata bra underlag. Det bygger på observationer och interpolationer mellan observationerna.

    Med vänliga hälsningar,
    Maria Klimatolog