Problem med aatkomst till appen VinterVaeg

Er app VinterVaeg har nyligen bytt utseende /foerr vaegplog nu snoeflinga/. Naer jag nu foersoeker oeppna appen saa fraagas efter inloggning med loesenord. Mig veterligen kraevdes detta inte tidigare. Hur skall jag fixa inloggning naer jag inte ser naagot alternativ foer att kunna skapa ett konto/loesenord?
PS> Varfoer fungerar inte alla svenska skrivtecken korrekt paa denna sidan?

Kommentarer

  • Hej Lennart, tack för ditt inlägg.
    Vi har nu fått svaret från SMHIs Affärsverksamhet:

    "Vi har precis gjort en uppdatering av appen VinterVäg och då passat på att se över säkerheten eftersom denna applikation vänder sig till våra professionella och betalande kunder och ingår som en del i våra abonnemangstjänster.

    SMHI erbjuder två olika "paketlösningar" för vinterväghållare, SMHI Vinterväghållning Bas respektive Vinterväghållning Plus. Dessa tjänster riktar sig till professionella aktörer inom vinterväghållningsbranschen såsom entreprenadföretag, kommunala väghållare, fastighetsbolag m.fl.

    I korthet innehåller Vinterväghållning Bas specialanpassade väderprognoser ur vinterväghållningsperspektiv presenterade via en lösenordsskyddad webbsida och en mobil applikation där fokus är på vad som händer i vägytan. I plustjänsten tillkommer en övervaknings/larmtjänst som innebär att vi aktivt övervakar din prognos och vid en ev. avvikelse kontaktar din jourtelefon via sms. I plustjänsten kompletterar vi också prognosen med en särskild branschkommentar för vinterväghållare tre gånger per dygn och du har fri tillgång att kontakta våra meteorologer för väderkonsultation dygnet runt. Dessutom ingår ett statistikutskick ("Mesan") där vi presenterar veckans nysnömängder och temperaturer med tretimmarsupplösning.

    Du kan läsa mer om SMHIs vintervägtjänster på länken Var beredd på halka.
    Priserna på tjänsterna är differentierade i förhållande till kundens verksamhet, storlek och geografiska belägenhet. För en mindre entreprenör ligger prislappen på Bastjänsten (inkl. mobilappen) från ca 3000/mån och Plustjänsten kostar från ca 5000/månad. Vi debiterar er för tjänsten under vintern men vid ett abonnemang under minst 5 mån får du tillgång till de mer automatiska delarna av tjänsten kostnadsfritt även under övriga året.
    Välkommen att höra av dig direkt till mig om du vill teckna avtal med oss eller om du vill ha kompletterande information."
  • Hej
    Tack för besked. Står klart att detta inte är en vanlig app-uppdatering utan eg en helt annan app och omfång, som går långt utöver vad jag som vanlig privatperson har behov av och till kostnader som är långt utöver vad jag är motiverad att betala. Synd att ni inte ville ha kvar den tidigare och mera privatpersonsanpassade appen. Den nya kommer jag inte att gå vidare med.
  • Hej Lennart,
    "Vinterväg" appen är en betal-produkt som Affärssidan SMHI anpassat för SMHIs Professionella tjänster, den hade tidigare exakt samma 10-dygnsprognos som "SMHI Väder" appen för allmänheten, och utan abonnemang i tidigare "Vinterväg" app så fick man ändå bara just 10-dygnsprognosen.

    "SMHI Väder" appen finns att ladda ner för både iOS och Android.
    Önskar dig en fortsatt bra måndag!
  • Hej!
    varför framgår det inte i appstore eller hemsidan att det är en betaltjänst. Jag är en mindre entreprenör som använt appen i flera år men till denna kostnad får vägarna bli sämre skötta.

    Torsten
  • Hej Torsten, tack för ditt inlägg.
    De gratistjänster som ingick i den förra appen kan du fortfarande använda i SMHI Väder -appen, det är ingen skillnad där, den finns att ladda ner på Google Play och i App Store.
    Vill du ha anpassade vintervägs-prognoser, då behöver du ett abonnemang, läs mer på SMHI VinterVäg - få ständig koll på väglaget.
    Önskar dig en fortsatt bra onsdag!