Östersjölandskapen

Ni nämner då och då "östersjölandskapen".  Menar ni då Skåne, Blekinge, Småland-Öland, Gotland, Östergötland och Södermanland eftersom dessa landskap har sina  kuster  i Östersjön?  Kanske kan även Uppland göra anspråk på att få tillhöra "östersjölandskapen". Tacksam för ett förtydligande.   Mvh. Per Olof Petersson

Kommentarer

  • Hej Per Olof,

    Tack för din fråga!

    Jag har tagit vidare den till vår meteorologer som svarar såhär:

    Ja det stämmer att det är ovan nämnda landskap som gäller, och då oftast inte hela Småland, utan främst Kalmar län. Uppland inkluderas till viss del och då främst från Stockholm och söderut.

    Vänliga hälsningar,