Nya sidan "Radar med blixt".

Hej.Tittar på den nya sidan" Radar med blixt". På den gamla sidan fanns en funktion som heter sekvens. Där kunde man enkelt se hur påsk och regånväder utvecklades och åt vilket håll de gick. Var hittar jag samma funktion på den nya sidan? Ytterligare...ett litet önskemål. Tidigare när man gick in på SMHI : s hemsida så fanns där en meny där man enkelt kunde hitta de olika sidorna. Nu måste man leta sig fram för att hitta sidorna. Skulle det gå att få tillbaka menyn på första sidan igen? Nu måste man skriva en ort, klicka på 10 dygnsprognos och scrolla neråt för att hitta de sidor man vill kolla på. Tar tid och är väl inte så smart......Eva Tellgren

Kommentarer

  • Hej Eva, tack för ditt inlägg!
    På "Play-knappen" kan du få sekvensen att rulla, du ser då hur tidslinjen rullar.

    Angående en meny för att hitta våra olika tjänster, så finns alla allmänhetens vädertjänster under huvudmenyn "Vädret", för bara musen över (utan att klicka) denna länk för att se tjänsterna.

    Önskar dig en fortsatt bra fredag!

  • Hej!
    På nya sidan radar med blixt finns en knapp för att ange min position på kartan, det händer inget när jag klickar på den. Hur får man detta att fungera?
    MVH.SvenE
  • Hej Sven!

    För att positionering ska fungera måste du tillåta platstjänser, dvs tillåta att din webbläsare använder din plats. Det är en inställning i din webbläsare som du ändrar under rubrik "Sekretess" eller liknande.
  • Hej

    Det som blivit sämre på nya sidan är att alla småorter har försvunnit (som Åtvidaberg Kisa, etc). Mao det är lite svårt att lokalisera sig när man befinner sig ute på vischan (kinda kommun). Sätt gärna oxå en lite punkt vid orten utöver namnet!

    Hoppas på förbättring!

    mvh Kjell
  • Hej Kjell, tack för att du tar upp detta!
    Vi kommer inom kort att göra en översyn av zoomnivån på alla Svenska orter, efter det så kommer det förhoppningsvis att bli mycket tydligare.
    Önskar dig en fortsatt bra måndag!
  • En funktion i den gamla som jag saknar i den nya är att den automatiskt uppdaterar radardata med lämplig frekvens så att när jag har denna sida i en separat flik så får jag direkt fram aktuell data utan att explicit uppdatera när jag byter till denna flik.

    PS. Bra att ni har fixat problemet med att uppdatering flyttar fokus!
    PPS. Under en period under infasning av en uppdatering av denna dignitet skulle det vara bra om det läggs in en direktlänk till lämplig forum-sida om ni vill få fler relevanta kommentarer och förslag.
  • Hej Jan-Erik, tack för din återkoppling!
    Jag skickar vidare önskemålet om att kartan uppdaterar sig automatiskt.
    Vi har haft en forum-sida inlänkad under tjänsten medans produkten var i BETA-stadiet. Nu är produkten skarp, och vi har för tillfället andra fokus-områden, men vi lyssnar på er användare här genom Kundo!
    Önskar dig en fortsatt trevlig fredag.
  • Tycker den förra versionen av radar var bättre, lättare att se och beräkna när regnet kommer till min plats.
  • Hej Håkan, tack för ditt inlägg.
    Kan du utveckla vad som var bättre med den gamla versionen?
    I den nya versionen kan du lokalisera dig med hjälp av GPS-funktion, du kan zooma in längre än i förra versionen och du har högre upplösning på data (15 och 5 minuter).

  • Hej.
    Jag har påtalat tidigare att det är för få orter utsatta. Bilden är alldeles för överskådlig, måste bli tydligare för att se VAR det regnar och åskar. Flera orter som fanns med tidigare är nu borta. Sverige är inte bara storstäder.
  • Hej Eva, tack för att du kontaktar oss om detta.
    Vi håller på med zoomnivåerna på alla Sveriges orter, så inom kort ska detta vara åtgärdat.
    Önskar dig en fortsatt bra onsdag!
  • HEJ.
    Radar med Blixt.
    Varför kan inte radarbilden fortsätta att visa den fortsatta utvecklingen av vädret någon eller ett par timmar framåt i tiden. Det kan inte vara svårt för Er att beräkna utvecklingen av vädret med hjälp av Era prognoser. Norska vädertjänsten kan det och SMHI borde inte vara sämre eller hur.
  • Hej Sven-Olof, tack för ditt inlägg.
    Vi har planer för att sömnlöst gå mellan Radar (observation) och prognos, sådan funktionalitet finns redan implementerat i Hav- och kustväder. Vi tittar på vilka produkter som ska ha detta, eventuellt blir det i Radartjänsten, eller så kanske det blir i Startsidevädret och 10-dygnsprognosen.
  • Hej.
    Nu har den gamla blixt-radar-bilden försvunnit igen!
    Varför kan inte den få ligga kvar? Den är överskådlig, snabb och enkel att använda.
  • Hej Lasse,
    Den gamla radartjänsten har en gammal teknik som är på väg att avveklas helt, det kostar för mycket att underhålla gammal teknik, och vi meddelade tidigare att vi efter sommaren 2017 skulle avveckla den gamla tjänsten, detta har nu skett.
  • Hej!

    På nya radar/blixt-sidan Sidan så fungerar inte knapparna längst upp till vänster för att gå till startmenyn mm om man använder Windows 10 standardläsare "Edge". Knapparna fungerar däremot i en del andra webbläsare.

    Mvh

    Rolf J
  • Hej Rolf, tack för inlägget.
    Vad menar du med "startmenyn" längs upp till vänster? Kan du utveckla detta? Kanske du kan skicka med skärmbilder också?
  • Hej!

    Jag syftar på texten som visas understruken i bifogade skärmklipp. Texten är inte klickbar när jag kör i Microsoft Edge, men i andra läsare fungerar den.

    Mvh
    Rolf J
  • Hej Rolf,
    Tack! Jag har informerat ansvariga.
    Önskar dig en fortsatt bra fredag.
  • Hej Rolf,
    Vi kan inte återskapa felet! Jag har testat på en Windows 10 dator med Edge, det fungerar att öppna de länkar du nämnde.

  • Hej!

    Jag kan också konstatera att på vissa datorer med Edge fungerar länkarna jag refererar till, medan på andra fungerar de inte. Det är nog inte mycket att göra åt saken annat än att använda annan webbläsare på de trilskande datorerna.

    Vänliga hälsningar
    Rolf J
  • Hej Rolf,
    Du får gärna höra av dig igen om hittar något samband mellan vilka Edge-datorer som fungerar och vilka som inte fungerar. Vi vill också gärna lösa felet för användarna, men då måste vi veta var vi ska leta.
    Hoppas du får en trevlig onsdag!
  • Hej!
    Orsaken till felet är svårfunnen. Jag kör samma version av Edge på två olika datorer (se bifogad fil). På den portabla fungerar knapparna, på den stationära är de tre i övre vänstra hörnet inte klickbara. I bägge fallen är det samma version av Windows 10 som ligger bakom. Alla övriga knappar på sidan är klickbara på den stationära datorn.

    Vänliga hälsningar
    Rolf J

  • Hej!
    Nu har ni sagt sen typ i somras att det ska komma en prick under stadsnamnet för att man lättare ska kunna se exakt var man är. Men inget har hänt. När händer det? Ser att fler än jag efterlyser detta.
  • Hej Ingela,
    Den funktionen finns sedan i somras, för att den ska fungera behöver du godkänna att smhi.se får se din plats, det gör du i inställningarna för webbläsaren.
  • Hej ni på SMHI.

    Två frågor till er.
    1. Jag har en IPad, var/ hur hittar jag den inställning som krävs för att godkänna

    2. Förra året hade jag en diskussion med er om det var alldeles för få orter utsatta på radar blixt, till skillnad från den gamla sidan. Blir det åtgärdat med fler orter om jag godkänner smhi som plats?

  • Hej Eva,
    För att godkänna platser i din iPad går du till Inställningar --> Intrigitetsskydd --> Platstjänster. Se till att Platstjänster är aktiverat och kolla sedan att Safari har tillåtelse att visa plats.

    Vi gjorde en uppdatering förra året av orterna och lade till många fler. Om du upplever att någon ort saknas får du gärna specificera vilken/vilka det rör sig om.
  • Hej igen.
    Ok, hur kollar jag att Safari har tillåtelse att visa plats, där gick jag bet.
  • Hej Eva,
    När du är på platstjänster så får du en lista med appar, där ska Safari finnas med, välj där att acceptera att Safari får tillgång (Finns inte Safari i listan, så kommer du att få frågan om du accepterar att Safari använder din plats, vid det tillfälle då du använder en platstjänst med Safari).
  • Hejsan
    Förut hade ni en Sverigekarta där det kom upp + för åska varje halvtimma. Det stämde alltid, när det var + på kartan mullrade åskan. Nu hittar jag inte den, TYVÄRR
    Mvh Siw
  • Hej Siw!
    I våran tjänst Radar med blixt hittar du radarbilder med blixt för både 5 minutersvärden (endast Sverige) och 15 minutersvärden (för Norden).
    Önskar dig en fortsatt trevlig måndag!

  • Hej!Använder Radar med blixt då vädret blir lite sämre. Dock på min dator blir fältet där jag ändrar tiden väldigt stor. Finns det någon inställning att göra den mindre själv eller kan ni minska den?
    Med vänliga hälsningar
  • Hej Lasse, tack för inlägget.
    Är din bild HELA skärmen? Väldigt märkligt fenomen, har inte sett det förut.
    Du kan prova med att förminska teckenstorleken för webbläsaren, det gör du genom att hålla nere tangenten [Ctrl] och trycka flera gånger på [-] (minustecknet).
    Återkom gärna om detta löste problemet, eller om problemet kvarstår.
  • Tack för nya "Radar med blixt"
    Vore bra om sista bilden, dvs vädret just nu hos mig, kunde fördröjas några sekunder så man hinner studera denna sista viktigaste bild mer ingående. Samtidigt blir detta en varning att bildspelet börjar om.
    I vädersatelliterna kan man fördröja sista bilden med gott resultat.
  • Hej Göran, vad roligt att du gillar nya Radar med blixt tjänsten!
    Tack för ditt förslag, jag tar det till produktansvarig så får han titta på det.
    Önskar dig en fortsatt bra tisdag.
  • Jag hade nyss nästan 4 dygn representerade i radar med blixt / 15 min.
    Var ställer man in starttiden?
  • Hej Janne,
    Vilken produkt är det du menar? Är det denna?
    https://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/radar-blixt#colorblind=false,layerselected=15min
    Där ska det bara finnas 12 timmar bakåt med bilder.

    Med vänlig hälsning,
  • Varför är det så mycket strul med Ängelholmsradarn, har varit borta nu i snart 14 dagarDet är rent ut sagt själva f-n att man jämt ska behöva  använda DMI eller Wetterdienst för att kunna få en en helhetsbild av hur regnområden rör sig.
  • Hej!

    Om du använder Norden-bilden så får du med radardata även från grannländers radarer (inklusive alla danska data):

    https://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/radar-blixt#colorblind=false,layerselected=15min

  • Hej Hans.
    Jag vet att man kan titta på norden radarn med 15 min.intervall.Min fråga är VARFÖR Ängelholmssändaren så ofta är ur bruk.Är det som det tydligen är numera att staten skall spara och det köps in undermålig matriel, eller beror det på att Ängelholmssändaren ligger i ett besvärligt område med tanke på de skånska åsarna
  • Ängelholmsradarn ligger besvärligt till. Från omgivande åsar får man in markekon ("markklotter"), från vattnet får man in vågrörelser ("sjöklotter"). Att helt filtrera bort klottret från nederbördsekon är en synnerligen svår uppgift, ett klassiskt radarmeteorologiskt problem.

    Här kan man läsa lite mer om Ängelholmsradarn:

    https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/vaderradar-i-angelholm-moderinserad-intrimning-pagar-1.98281