Norrsken

En kväll/natt vid 24-tiden tittade jag ut och fick se ett rött sken på himlen i form av ett lodrätt streck, inte smalt men inte heller brett och inte så långt. Eftersom jag inte förstod vad det var blev jag stående vid fönstret.
Medan jag iakttog skenet förändrades det, plötsligt blev det längre, från högt på himlen rakt ner mot trädtopparna, efter en stund blev det lite blekare och delades i två delar, men kom tillbaka i sin fulla längd och klart rött. En stund bleknade det bort och försvann, men kom tillbaka. Så höll det på tills det var till slut var borta.
Är det ett norrsken jag har sett? Här där jag bor i södra Norrbotten är det inte ovanligt med norrsken, men jag har aldrig sett ett rött och inte denna form.
Irma Carlsson