Varför visas nederbörden på fel datum i prognostabellen?

Om man kollar på 10 dygnsprognosen och det är en prognos för nederbörd på tex måndag kväll och man förlänger dagarna så visas den nederbörden på tisdagen istället för måndagen.
Tisdagen räknar inte heller in denna nederbörd in i den totala nederbörden.

Bifogad fil:

Kommentarer

  • Hej Rasmus,
    Tack för att du kontaktar oss om denna fråga.
    Nederbörd är en parameter som är lite klurig och frånskiljer sig övriga parametrar, då det inte är ett momentant värde, utan mäts över en tid. Nederbörden mäts enligt hydrologin 06-18 UTC och 18-06 UTC, vilket gör att värdet kl. 01 på tisdagen inkluderas i måndagens "nederbördsdygn".
    Önskar dig en trevlig helg!

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.