Moln

De senaste dagarna har känts som sommar men inga stackmoln har dykit upp, istället har himlen varit blå. Är detta beroende på låg fuktighet i atmosfären? Eller fortfarande låg temperatur i marken? Eller?
Pelle

Kommentarer

  • Hej Pelle,
    Det finns olika sätt som moln kan bildas på. Stackmoln bildas när marken värms upp. Marken i sin tur värmer upp det närmaste luftskiktet. Varm luft är lättare än kall luft, vilket gör att den varma luften stiger uppåt, kyls av och vattenångan kondenserar till molndroppar.

    Det krävs att det ska finnas tillräckligt mycket vattenånga/fukt i luften. Det kan även på högre höjd finnas skikt i atmosfären som hindrar luften från att stiga. Luften måste stiga tillräckligt högt för att den ska kylas tillräckligt och kondensera.

    Läs gärna mer här om moln: Moln  | SMHI
    Och om molns bildningssätt: Moln - bildningssätt | SMHI

    Med vänliga hälsningar,
    Maria Klimatolog
  • Så ingen teori om varför det just denna gång (en vecka i alla fall på Östgötaslätten) inte uppstod stackmoln: Otillräcklig fukt i atmosfären? För kall mark? Skitad luft?

    Pelle
  • Hej,
    Anledningen att det inte bildades så mycket moln i förra veckan var att det inte fanns tillräckligt med fukt. Även om uppvärmningen var tillräcklig så var luften för torr.

    Vi låg mer mitt i högtrycket med sjunkande torr luft från högre upp i atmosfären. Så även om uppvärmningen av marken var kraftig så fanns det för lite fukt att ta av.

    Med vänliga hälsningar,
    Maria Klimatolog
  • Varför var det så torr luft förra vecka kring Östergötlan att det inte kunde skapas stackmoln?

    Vart kommer den torra luften ifrån?

    Varför var luften så torr att inga stackmoln bildades?
    AW
  • Hej, torr luft massa kommer ofta österifrån eller från nordöst, ifrån inre Ryssland. I den här perioden låg ett högtryck över nordvästra Ryssland, vilket gav ostliga över södra Sverige. Det här luftmassan kallas kontinental polarluft.

    Hoppas du blir nöjd med svaret.
    Magnus Klimatolog