På kartan Radar Blixt är det alltid ekon söder om Vänern, varför?

På kartan Radar Blixt är det alltid ekon söder om Vänern oberoende av vindriktning m.m. Vad är orsaken till dessa?

Kommentarer

  • Hej!

    Det som man specifikt ser på en väderradarbild är nederbörd (inte moln, även om det förstås finns moln i samband med nederbörd). Men svaga ekon av annat än nederbörd finns ofta också med, det kan handla om exempelvis topografiska hinder eller inversioner.

    Söder om Vänern pågår just nu en uppgradering, under intrimningsperioden kan det skapa vissa falska radarekon http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/u...

    Man brukar känna igen falska nederbördsekon på att de är svaga (blå på kartan) och på att de ligger ungefär stilla när man kör bilderna i sekvens. Här finns en sammanfattande artikel om "falska nederbördsekon": http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/f...

  • Hej,
    Bara tänkt att fråga om det skulle inte vara möjligt att ha en länk till Diagram prognos på första sidan under 10-Dyngsprognos knappen så att man slippa klicka hela vägen dit? Jag aldrig ens titta på de andra varianter så det skulle vara super bra att ha den bara en klick bort! 😀

    Annars tack för en fantastisk service och hemsida!

    Mvh

  • Hej!

    Vi taggar ditt förslag, så får webutvecklarna titta på det.

  • Hej!Ang inlägget om ekon söder om Vänern. Idag juni -17 finns blå såväl som gröna prickar söder om Vänern. Dessa prickar rör sig hela tiden och jag undrar då varför det är så. Finns det fler platser i Sverige som det är så?
  • Hej!

    Dessa små prickar är brus, inga nederbördsekon. Det går tyvärr inte att undvika att även en del ekon som inte härrör från nederbörd kommer med på kartorna.