Mätdata äldre än 1961 gällande medeltemperaturer

Hur får jag fatt i mätdata äldre än 1961? Jag håller på med en liten hobbyverksamhet gällande långa globala och regional trender gällande temperatur och söker mätdata.

Kommentarer

  • Hej!

    Historiska månadsvärden (och ibland dygnsvärden) finns tillgängliga för de stationer som har en lång mätserie härifrån:

    https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer/#param=airtemperatureInstant,stations=all

    Mycket material från 1800-talet finns med.

  • Hej, jag läser en hel del angående klimatförändringar och har det senaste hamnat på sidor där människor är mer skeptiska till att det är en klimatförändring. En sak som kommit upp flera gånger är att SMHI homogeniserar data. Jag läste här på er sida att det sker. Så mina frågor är varför mätstationer flyttats? När har mätinstrument bytts ut? Gärna en kommentar kring mångas funderingar kring klimatfrågan och homogeniseringen.
  • Hej.

    SMHI äger tyvärr inte platserna där våra mätstationer ligger. Vi "hyr in oss" på exempelvis flygplatser, hos kommuner eller helt enkelt i privatpersoners trädgårdar. Därför blir det oundvikligen så att stationer ibland måste läggas ner. Förhoppningsvis lyckas vi dock hitta en ny plats i närheten, så att mätningarna kan fortgå. Men även en relativt kort flytt kan medföra systematiska förändringar i det uppmätta vädret/klimatet. I följande artikel står det mer om bl.a. homogenisering: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/analys-av-historiskt-klimat/homogenisering-av-temperatur-1.18158

    Som det framgår av artikeln så kan det för enskilda stationer bli stor skillnad i uppmätt klimat före och efter en flyttning. I genomsnitt för Sverige så blir dock skillnaden liten mellan icke homogeniserade och homogeniserade temperaturdata. En del stationer flyttar till kallare platser medan andra flyttar till varmare platser så en viss utjämning av felen sker på detta sätt. Men det finns också förändringar som är systematiska åt ett och samma håll över mer eller mindre hela stationsnätet. Införande av vindskydd till nederbördsmätningarna är ett exempel på detta. Så det är verkligen viktigt att homogenitetskontroller genomförs.
    Thomas Klimatolog