Finns det statistik för luftfuktighet uttryckt per månad och region för Sverige?

Finns det statistik för luftfuktighet uttryckt per månad och region för Sverige ?
Prognosen för vädret inkluderar luftfuktigheten. Vilka parametrar använder sig SMHI i sin prognos för att beräkna luftfuktigheten ?
Vilket samband finns det mellan lufttryck,temperatur och relativ luftfuktighet ?
Lufttrycket som finns angivet i SMHIs rapporter måste avse det totala trycket, dvs. bidrag från vatten i atmosfären också. Vad innebär ett inkommande högtryck, att relativa luftfuktigheten minskar ?  Jag uppfattar att det inte finns ett enkelt samband, men vad är ett typiskt scenario ?