Luftfuktighet mellan timmarna

Sommaren 2018 sattes det nya rekordet för luftfuktighet med en daggpunkt på 24,8° vid Karlskrona klockan 20:00 den 1 augusti. Men detta är ju endast den högsta timobservationen (så som jag tolkade det i alla fall). När ni mäter temperatur så definierar ni ju den högsta temperaturen efter högsta minutvärdet, vilket i vissa fall kan vara mer än hel grad varmare än den varmaste timobservationen. Hos min egen väderstation kan daggpunkten variera ganska mycket under en timme, och jag skulle anta att detsamma gäller för officiella mätstationer. Har ni inget system för att granska de högsta och lägsta luftfuktighetsobservationerna? Om man kollar på alla minutvärden från Karlskrona den 1 augusti 2018 hade jag nämligen varit förvånad om daggpunkten inte visade sig vara över 25° någon gång under dagen, ifall daggpunkten vid en av timobservationerna var 24,8°.

Jag har märkt att ni på senare tid gått över till att till större grad använda daggpunkt som mått på luftfuktighet, till skillnad från förut då ni nästan enbart använde relativ luftfuktighet (vilket bland annat syns i att det nu går att ladda ner timvärden för daggpunkt också). Ett nästa steg kanske skulle kunna vara att på något sätt även statistikföra max- och minvärden för daggpunkten?
Loke

Kommentarer

  • Hej Loke

    Du har rätt i att den högsta daggpunkten från de stationer vi bearbetar är 24.8°C från stationen Karlskrona-Söderstjerna. Denna station ägs och drivs dock av Försvarsmakten.

    Från våra egna automatstationer får vi sedan något år tillbaka minutvärden. Så från våra stationer kan vi se om det varit högre värde mellan timobsarna. Det kan det förstås vara vilket du har helt rätt i.

    Egentligen är det den relativa fuktigheten som numera mäts på våra stationer och daggpunkten beräknas.

    Hälsningar

    Lennart Wern

    Lennart
  • Tack för en suverän, sovereign, prognos-organisation. Jag brukar titta in kl. 07.00 för att få ta del av alla möjligheter samt det som är lokalt för mig. För ett tag sedan tittade jag på en video-presentation av hur stora tankers valde routes för att spara på bränsle och undvika "dåligt väder".

    Mvh, Bengt G Andersson 40 km från Karlskrona på gränsen till Småland.
    Bengt G Andersson
  • Hej Bengt

    Roligt att du uppskattar vår hemsida :-)

    Hälsningar

    Lennart Wern
    Lennart