Långvågsstrålning

Hej!

Jag tittade på er sida om solstrålning och undrar vad man använder data på långvågsstrålning till?

MVH
Per-Arne Johnsson

Kommentarer

  • Hej,

    Långvågsstrålningen som vi mäter anger den nedåtgående värmestrålningen från atmosfären. Det främsta syftet att mäta den är att kunna få en komplett bild av energibalansen, det vill säga både kortvågig strålning från solen, och långvågig värmestrålning från den energi som absorberats av atmosfären.

    hälsningar
    Sandra Klimatolog