Lågtryckens bana och varaktighet när de har lämnat Sverige

Jag undrar vad som händer med alla lågtryck som kommer från sydväst och syd när de sedan har lämnat Sverige? Vilken är den vanligaste banan efter passagen över Sverige? Viker de av mot norr när de kommer in över Ryssland eller fortsätter de rakt österut? Hur länge ger de ifrån sig nederbörd? När upphör de att existera, eller får de ny kraft senare?
Mats Franzén

Kommentarer

  • Hej! Det vanligaste är att de fortsätter år nordost upp emot Ryssland, men som du ser i figur 7 i denna artikel https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/2016WR019146 så kan de ta vägen i litet olika riktningar, mycket beroende på var de först formeras. Livstiden för ett lågtrycksystem varierar från några dagar till en dryg vecka ungefär. Ett lågtryck formeras då jetströmmen ger divergens i de övre luftlagren och därför faller trycket under den nivån. De kan ge ifrån sig nederbörd under hela sin livstid, så länge trycket är lägre än omgivningen kommer luften inne i lågtrycket sugas upp, luften kyls ner och vattenånga kan kondensera. Dessutom förs det in ny luft från omgivningen så att ny fukt tillförs. Luften strömmar in mot mitten av ett lågtryck för att jämna ut tryckskillnaden, men avböjs åt höger (på norra halvklotet) med hjälp av Corioliskraften. Det finns dock litet friktion som gör att luften ändå till viss del riktas in mot lågtryckscentrum, så så sätt fylls lågtrycket till slut upp om inte tryck fortsätter att falla på grund av divergensen i de övre luftlagren. Ett lågtryck kan formera att sekundärlågtryck och på det sättet kan man säga att systemet får litet ny kraft. Lågtrycksformation mest gynnsamt över havet (i vårt fall Atlanten) där fukt finns tillgängligt och ytvattnet är relativt varmt under höst och vinter, medan det ofta byggs upp ett stort högtryck över den euroasiatiska kontinenten under samma tid.
    Hoppas du blir nöjd med svaret.
    Magnus Klimatolog