Lågtryck från finland

Lågtryck som kommer rakt österifrån är inte direkt vanligt förekommande,
( 28 / 11 2023 )Dessa vandrar ju mot corioliskraften och särskilt denna tid på året då det inte finns särskilt mycket energi över ryssland.
Vad är det för faktorer som får dessa att bildas och röra sig rakt västerut?
Tacksam över svar.

Björn

Kommentarer

  • Hej, lågtryck bildas och transporteras typsik längs med polarfronten. Oftast betyder det att lågtrycket kommer in över Skandiavien från väster eller sydväst. Polarfronten ringlar runt 60 grader N på norra halvklotet. Just nu ligger polarfronten långt söder om Skandinavien för att svänga upp norrut mot nordvästra Ryssland. Lågtryck i fråga hade alltså en nordlig eller nordvästlig bana över Balkan för några dagar sedan. Allteftersom lågtrycken blir äldre dras de in i kalluften och tappar kontakten med polarfronten. I det aktuella fallet viker alltså lågtrycket av från polarfronten, in mot nordväst in över Skandinavien, vilket känns litet bakvänt.
    Hoppas du blir nöjd med svaret!
    MVH
    Magnus Klimatolog
  • Okey 2 frågor du ler upp om förklarings modellen

    Du menar attom ett lågtryck tappar energi kan det röra sig västerut för att det är svagt?

    Är det vanligt att detta händer eller väldigt ovanligt på en skala 1-10
    Abbe
  • Hej, ett lågtryck bildas på en frontzonen mellan kall luft och varm luft (i det här fallet polarfronten). Efterhand som lågtrycket utvecklas drar det in i kalluften. Det litet ovanliga i det här fallet var att polarfronten gick ganska långt söderut över kontinenten och svängde upp nästan rakt norrut. Kalluften var alltså till väster om lågtryck, så lågtrycket fick en ost-västlig bana. Det är alltså inte en av de vanligare lågtrycksbanorna, men inte på något sätt omöjlig.

    Hoppas du blir nöjd med svaret
    Magnus Klimatolog