Kraftigt åskväder över Östersjön 2. Augusti 1963.

Hej!
Jag läste i en bygdebok från min hemby om ett åskväder i Östersjöområdet 1963
 som var så kraftigt att det kunde ses i sydöstra Norge, i Osen som ligger på höjd med Sälen, sex mil från svenska gränsen. Kan detta vara möjligt på så stora avstånd?  Det blixtrade hela natten igenom. Med vänlig hälsning Harald Jota, Bro.

Kommentarer

  • Det måste i så fall röra sig om så kallade kornblixtar, dvs man kan se ljusskenet men inte uppfatta åskmullret.
    Kornblixtar lär kunna ses på 200-400 kilometers avstånd under gynnsamma förutsättningar, så det är kanske inte omöjligt att den här uppgiften kan stämma.
    Sverker Klimatolog
  • Hej SMHI. eftersom jag alltid varit intresserad av väder o historik kring detta har väl förmodligen att göra med mitt gamla arbete (inom Bansidan på Järnvägen). Så skulle jag gärna ha svar på en fråga? Sommaren 1974 var en mycket dålig sådan jag bor i Nässjö på Småländska Höglandet bara en sån sak, nu till frågan vet att här var inte en enda dag den sommaren som var över 25grader? men när jag läser statistik om vädret så var det på en plats den sommaren som hade 36plus kommer inte ihåg var men läste den oss er någonstans men nu kan jag inte hitta den. Tycker det låter väldigt märkligt kan ni kanske hjälpa mej med detta. Hälsningar Lennart Strömberg
  • Det har nog fallit bort en siffra här. Den högsta temperaturen i landet den sommaren hittade vi uppe i norr med 30,6° i Arjeplog och Muodoslompolo den 18 juni 1974.
    Sverker Klimatolog