Kornblixtar!?

Hej
I torsdags, 5 september kl 21-22 såg jag ljusfenomen på himlen på molnen som ljus under någon sekund och vid någon av gångerna ett ljud som av ett skott.
Först vid Vallentuna sen flera gånger under vägen vid min resa till Norrtälje. Alla gånger i riktning ca norrut.
Vad kan det ha varit? I dag tisdag nämnde jag det för mina kollegor på jobbet som trodde kornblixtar.

Kan man någonstans på er hemsida se radar bilder över blixtar i efterhand för denna tidpunkt ovan nämnd. Jag finner bara blixtredovisning för några timmar bakåt i tiden. Vore intressant att se om det är rimligt att jag kan ha sett kornblixtar i torsdags kväll.

Kommentarer

  • Hej!

    Det var definitivt kornblixtar du såg. Urladdningarna skedde ett stycke utanför Stockholms skärgård, ungefär från Svenska Högarna och upp mot Åland.

    Kornblixtar är helt enkelt kvälls- och nattåska på så stort avstånd att ljudet inte hörs men ljusskenet syns mot den mörka himlen. Vanligast just precis vid den här årstiden när kvällarna blivit mörkare och åska fortfarande förekommer ganska frekvent.
  • Tack så hjärtligt för svar. Upplevelsen var häftig och lite skrämmande, intressant att få veta vad det var. Aldrig sett något liknande i mitt 50 åriga liv. /Karin