Konvektionsmoln

På Östgötaslätten har vi just nu, dag efter dag, blå himmel som är i frincip fri från moln. Varför uppstår inte konvektionsmoln/stackmoln av den typ som man brukar se på sommaren?

Pelle

Kommentarer

  • Hej,
    Anledningen att det inte bildades så mycket moln var att det inte fanns tillräckligt med fukt. Även om uppvärmningen var tillräcklig så var luften för torr.

    Vi låg mer mitt i högtrycket med sjunkande torr luft från högre upp i atmosfären. Så även om uppvärmningen av marken var kraftig så fanns det för lite fukt att ta av.

    Med vänlig hälsning,
    Maria Klimatolog