Klimatförändringarna

Hej!
Den långa varma perioden i maj,som kändes som det kan vara under högsommaren,är det nåt som alltid har förekommit vissa år med sådana perioder med högsommarvärme under maj,eller är det p.g.a klimatförändringarna att det blir så och att det kan komma att fortsätta på det viset?
Det är naturligtvis skönt men känns inte normalt,att det blir några dar med värme under maj känner man igen men inte att det är mer eller mindre hela månaden känner inte jag igen!
En sak som man tycker sig ha märkt är att årstiderna har förskjutits lite,våren är kallare känns som vintern blir längre och sommaren blir längre in på hösten in i september oktober!
Det som märks att det skiljer är väl att nätterna inte är sommarvarma och det gäller väl även nu i maj som var varm men nätterna blev svalare än under högsommaren!
Mvh
Kjell
Kjell Arne Wennström

Kommentarer

  • Hej Kjell,

    Ursäkta ett mycket dröjande svar, men stort tack för din fråga!

    Som du säkert vet är mannaminnet kort, och det har förekommit lite mer utdragna perioder med sommarvärme under våren även tillbaka i tiden. Men det finns också vissa belägg för att det förekommit mer av detta under senaste tiden.

    Det pågår en omfattande klimatförändring, med tydliga uppåtgående trender i temperaturen, både globalt och över Europa. I Sverige har temperaturen ökat mest under våren (mars, april, maj), med ca 2.5 grader sedan slutet på 1800-talet. Så sannolikheten för förekomst av högsommartemperaturer under våren har ökat, särskilt i samband med högtryckslägen som var fallet nu i maj.

    Det finns också en annan intressant trend, om än inte väldigt signifikant, och det handlar om den storskaliga cirkulationen. Under vårsäsongen har lufttrycket vid marken ökat över nordvästra Europa under senaste årtiondena, inklusive över delar av Skandinavien. Det indikerar mer frekvent högtrycksbetonat väder under den här säsongen. Men om det är kopplat till klimatförändring eller typisk variabilitet i vädret (som är betydande) är svårt att säga.

    Även hur det kommer bli i framtiden är osäkert, just beroende på stor osäkerhet i hur cirkulationen kommer att förändras över Europa. Det är tydligt att det blir varmare om inga åtgärder för att minska utsläppen införs. Vi ser också i våra scenarier en viss tendens till mera högtrycksbetonat väder under våren, i linje med den observerade trenden. Men här krävs mera forskning.

    Trevlig sommar!
    Vänliga hälsningar,
    Petter
    Petter Klimatforskare