"Känns som"

Läst i ett gammalt svar om "Känns som" - att över 10° inte har någon kyleffekt. Har du tips om var jag kan läsa om hur ni beräknar "Känns som" - respektive vilket forskningsstöd ni har för er uppfattning om 10°-gränsen?

Goa Hälsningar!
Hans

Kommentarer

  • Hej Hans.

    Här finns lite info om hur den upplevda temperaturen "känns som" beräknas.
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vindens-kyleffekt-1.259
    Det är ett kanadensiskt-amerikanskt forskarlag som 2005 presenterade formeln som används. Formeln för "Känns som"-temperaturen ska dock bara användas inom temperaturområdet -40 till +10 grader C. Därför sätts "känns-som"-temperaturen lika med den prognoserade temperaturen när det beräknas bli varmare än +10 grader C.

    Men det är väl lite personligt hur man upplever det då det blåser även vid högre temperaturer. Ytterligare en faktor är förstås solsken. Solsken värmen inte luften direkt men den värmer däremot vår hu och våra kläder. Men det här är lite för invecklat att ta hänsyn till i "känns-som"-temperaturen, gissar jag.

    Ytterligare en liten artikel om upplevd temperatur finns här:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/upplevd-temperatur-1.4613

    Thomas Klimatolog
  • Hur som helst så finns "känns som " temperaturen med i min SMHI app och ger mig god vägledning.  SÅ varför inte lägga in den som en t.ex. " röd stjärnprickad bruten linje" i diagrammen på prognosen, som på sidan https://www.smhi.se/vader/prognoser/ortsprognoser/q/Furu%C3%B6grund/Skellefte%C3%A5/606109#tab=chart,chart=tenday.
    och göra det valfritt att se den eller inte med en bockruta under som för byvind.
    Det skulle vara värdefullt och framåtsiktande och vara väl så korrekt som övriga uppgifter i vilken meteorologisk förutsägelse som helst. (ingen förolämpning avsedd).  Att göra den tydligt avvikande till utseendet (röd stj....) är nog viktigt för att den inte skall blandas ihop med de traditionella prognosmodaliteterna.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.