Underkylt regn, är det luften eller markytans temperatur som kyler?

Idag varnar SMHI för "underkylt regn eftersom det är minusgrader vid marken."

Varningen är felaktig! Underkylt regn består ju av droppar vars temperatur är långt under 0 grader Celsius, underkylda. Då underkylda droppar påverkas mekaniskt genom att träffa en väg eller en bils vindruta fryser de omedelbart och kan ge upphov till "blixthalka" oberoende av den träffade ytans temperatur.

Varningen bör alltså lyda: Underkylt regn kan ge blixthalka och is på vindrutan oberoende av omgivningens temperatur.

Kommentarer

  • Hej Lennart, tack för ditt inlägg!

    Som du skriver är det en förenkling förstås. Man skulle kunna uttrycka det annorlunda, men jag kan inte säga att det är felaktigt.

    Det är sant att de fryser först när de hamnar på backen men dropparna skulle inte kunna vara underkylda om det inte vore kallt i det marknära luftskiktet. Regnet kommer från det milda skiktet ovanför och avkyls under noll på vägen ner i det kalla skiktet utan att frysa.

    Ett bra exempel hade vi i Sundsvallstrakten på Luciadagen. Hade det inte vara dessa 5-10 minusgrader i marknära skikt hade det inte blivit lika dramatiskt. Det var flera plusgrader bara en liten bit ovanför.

    Skulle det kalla skiktet inte finnas, så kan det vara tillfrysande regn på kallt underlag, som är en annan form av halka vi varnar för ibland. Men då är det inte underkylt.

  • Hej!
    Tack för svaret. Det är sant att underkylt regn bildas då det passerar ett kallt lyftskikt. Anledningen till att dropparna där inte fryser till is beror på att de är mycket rena, saknar kondensationskärnor. Men då regnet träffar en väg eller en bils vindruta fryser de omgående på grund av mekanisk störning. Detta sker även om vägen eller vindrutan har plustemperartur,
    SMHI borde därför varna t ex : Underkylt regn kan ge mycket svår halka på vägar och is på en vindruta även vid plusgrader.

  • Tack för din återkoppling, det är en bra synpunkt du tar upp!

    Det finns tydliga kriterier för när SMHI ska gå ut med varningar. Kriterierna har bestämts av SMHI i samråd med myndigheter, landsting och kommuner. Det är därför svårt att ändra definitionerna, men inte omöjligt.

    Jag skickar vidare din kommentar till ansvariga för varningstjänsterna så får de ta ställning till hur de kan förbättra varningarna 😀

  • Bra! Men det viktiga är att underkylda regndroppar omgående fryser till is då de träffar något t ex en vägyta eller en bils vindruta. Isbildningen beror på att de kalla men rena dropparna fryser till is på grund av att de utsätts för en mekanisk stöt, och detta oberoende av den träffade ytans temperatur.
    Underkylt regn ger snabbt en mycket hal isyta. Varna för detta!