Hyllingeny

Hej.

Jag är lite intresserad av gamla tecken på väderförändringar och jag har en gång läst om ett par begrepp, som rör april-maj, alltså innevarande tid. Det är Kråknedan och Hyllingeny.. I år stämde detta, (kanske) av månfasen styrda väder, på ett tydligt sätt. Kråknedan inträffar efter första månadsnyet i april eller efter Tiburtius(14/4). I år den 22 april. I Kråknedan står all växtlighet stilla. Efter Kråknedan fölljer Hyllingeny (i år den 5 maj) . Då växer mer på en dag än eljest på fjorton. Vi hade alltså kallt i slutet av april och nu i början av maj kom värmen med besked. Är detta en händelse, som ser ut som en tanke (gammal), eller är det bara slumpen?
Och hur ser ni på SMHI på månens inverkan?

Vänligen
Erling Andersson

Kommentarer

  • Hej!

    Månfaserna är likadana över hela jorden, och om det fanns något sådant samband med vädret skulle det innebära att vädret över hela vårt klot förändrades på ett visst sätt i takt med att månfaserna ändras. Men det sker inte. Så det handlar om slumpmässiga variationer.

  • Hej och tack för svar.

    Finns det någon vetenskaplig studie över sambandet (eller avsaknaden därav) mellan månens faser och vädrets växlingar?

    /Erling

  • Hej!

    Månen har förstås en stor påverkan på jorden och dess befolkning, inte minst genom tidvattenfenomen, genom att det kan vara svårare att sova vid fullmåne därför att natten inte är lika mörk, osv.

    Det finns en undersökning som tyder på att den globala temperaturen vid fullmåne är 0.02 grader högre än vid nymåne, beroende på att mera solljus reflekteras till jorden. Men den skillnaden är i praktiken obetydlig.

    Det finns många undersökningar som gjorts i ämnet, men jag tycker väl att fysikern på denna sida svarar på ett bra sätt:

    https://van.physics.illinois.edu/qa/listing.php...