Hydrologiskt nuläge - mätpunkt 31914

Hej,

Var idag intresserad över vattenföringen i Piteälven vid Älvsbyn och fick fram underliga siffror, mätvärdena för den senaste månaden var 2,5-3 ggr högre än normalt för perioden 1991-2021. Går man uppströms längs mätpunkterna ca 5 mil ser man ett stort hopp vid mätpunkt 31914 ovanför Gransel. Där hoppar vattenföringen idag från 94m3/s i mätpunkten precis innan (31945) till 178m3/s utan några direkta tillflöden indikerade och under April har det även varit en skillnad på 37 (normalt för årstiden) kontra 132m3/s (ca 3ggr högre än normalt) mellan mätpunkterna. Är det något stort tillflöde som missas i kartan eller kan mätstationen ha felat?

Tack,
Daniel

Kommentarer

  • Hej
    Mätstationen vid Gransel är isdämd. Det verkar som om isen packat sig och bildat större dämmor i samband med att flödet började öka. Den 4 mars var fälthydrologer på plats och gjorde en mätning, flödet var då ca 34 m3/s. Enligt modellen började flödet öka den 18 april och ligger nu på ca 90 m3/s.
    Vill du se både modell och stationskorrigerade modelldata kan du ladda ned det här: https://vattenwebb.smhi.se/modelarea/ , områdena har samma nummer som i Hydro.nu.

    MVH
    Maud

    Allmänhetens Hydrolog