Hur får jag fram prognos/väderdata mha ert API?

Hej! Jag ska implementera väderdata i en webbtjänst. Jag använder mig gärna utav SMHI, då andra API:er inte är lika pålitliga. Jag behöver data om rådande lufttemperatur och väderlek (timvärde) för orten Hassela (gps 62.11,16.72) och tänkte mig att det är så lätt som att fråga API:t efter en position och få ett svar tillbaka, som man gör med openweathermap.org, men jag verkar behöva ställa frågan till en specifik mätstation. Problemet är att det inte verkar finnas någon mätstation i Hassela och kringliggande stationers svar skiljer sig åt ganska mycket. Trots det finns det väderinformation för Hassela på den vanliga hemsidan smhi.se, så ni verkar kunna få ut vädret på något sätt. Jag undrar hur ni gör och om jag kan använda ert API för det.

Kommentarer

  • Hej Anton!

    Vet inte om jag är helt med på vad du menar med ”på den vanliga hemsidan”. Men om det är första sidan på smhi.se då är det följande tjänst SMHI använder: http://opendata-download-metfcst.smhi.se/api/ca...

    Jag skickade in positionen för Hassela. Värden man får ut ur denna tjänst är prognoser. De tjänster du pratar om, där du hittar kringliggande stationer, är antagligen observationstjänster. Openweathermap.org använder sig av prognoser.

    Mer information om meteorologiska prognossidorna finns här:
    http://opendata.smhi.se/apidocs/metfcst/index.html

  • Hej!
    Jag skulle vilja hitta månadsmedel 2018 map temperatur och nederbörd för mätstation:
    13912 - SKAGSUDDE A, 631886. 190202.

    Var kan jag hitta de uppgifterna?
  • Hej Ing-Marie,

    Kanske denna länk kan vara till någon hjälp: https://www.smhi.se/data/meteorologi/temperatur/2.1240

    Önskar dig en trevlig helg!

    Med vänliga hälsningar
  • Den var till stor hjälp, tack!

  • Har ytterligare frågor som jag hoppas få hjälp med... Finns några nya uppgifter map medeltillrinning till Öviksfjärden från Moälven och medelvattenstånd?

    "Örnsköldsviksfjärden har en area av 5 km2, ett medeldjup av 14 meter och ett maximalt djup av 25 meter. Det tillrinningsområde som avvattnas till fjärden är 2321 km2 och medeltillrinningen beräknas till 18,82 m3/s enligt SMHI:s havsdatabas. Huvudsakligen kommer tillflödet från Moälven som rinner ut vid södra sidan av industriområdet.
    Det beräknade medelvattenståndet var enligt SMHI 2016-01-23 3,6 cm i höjdsystem RH2000 vid mätstationen Skagsudde vid fjärdens utlopp i Bottenviken."
  • Hej Ing-Marie,

    Arean över tillrinningsområdet verkar stämma, men tillrinningen är för liten. Utloppet från Moälven är på ca 27 m3/s och så tillkommer lite till från övriga områden.

    Medelvattenståndet vid SMHIs station 2321 Skagsudde är för år 2019 1,2 cm i RH 2000 enligt https://www.smhi.se/hfa_coord/BOOS/dbkust/mwreg_MW_2019.pdf

    Hälsningar

    Susanne Kundtjänst