Höjdanpassad temperaturprognos, var ligger den?

Hittar inte höjdanpassad temperaturprognos längre, var ligger den? Fungerade mycket bra.

Kommentarer

  • Hej!
    Denna tjänst är avvecklad och någon direkt ersättare finns inte tyvärr. Tjänsten var tvungen att avvecklas av tekniska skäl och i och med att tjänsten inte var tillräckligt efterfrågad så har ingen ersättare tagits fram.

    Bästa hälsningar

  • Hej jag skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som vet något mer om den här tjänsten.
  • Hej Peter,
    Det finns inga planer att ta fram en ny höjdanpassad temperaturprognos.

    Som Johanna skrev tidigare så var efterfrågningarna av denna tjänst för liten. Vi för statistik på våran webbplats på hur många besökare varje tjänst har, i detta fall så var besöksantalet långt under den acceptansgräns som finns för att motivera nyutveckling.

     I vilket användningsområde/syfte önskar du ha denna typ av tjänst?
  • För planering av utfärder på platser som saknar mätdata. Skidåkning och långfärdsskridskor.

    Eftersom ni lagt ner den är jag också intresserad av möjligheten att förstå hur er algoritm ser ut för att på egen hand kunna göra prognoser.

    Genom att veta hur det varit på referensplatser i kombination med predikterade skillnader uppe på höjden kan man planera bättre och undvika allvarliga olyckor. Framförallt våga marknadsföra och planera säkra turer!

    Även om det predikterade vädret på högre höjd inte stämmer helt ger det möjlighet att analysera vad som hänt i naturen fram tills dess man kommer dit.

    Att verka för säkra fritidsaktiviteter känns allt mer viktigt. Allt för många ger sig ut i naturen utan tillräcklig kunskap om hur svårt det kan vara eller bli på avlägsna platser.

    Med er höjdbaserade tjänst gavs möjlighet att pedagogiskt åskådliggöra detta. Man kunde tydligt vilka skillnader det kan vara mellan dal och berg.

    Då den var i gång använde jag den dagligen under vintern. Att jag letade efter tjänsten nu berodde på att jag hoppades kunna hitta den "under skalet" genom att söka på en del av det länknamn som användes.

    Jag tyckte det var tråkigt då den försvann. När jag nu gick genom ett utbildningsmaterial jag höll för några år sedan tänkte jag att den kanske finns dold men möjlig att hitta.
  • Hej Peter,
    Det låter som du vill prata med marknadsansvarig, jag ber Josef att återkomma till dig när han är tillgänglig.
    Önskar dig en fortsatt trevlig torsdag!