Historiska temperaturdata Umeå

Hej!

Jag har laddat ner historisk temperaturdata som csv-fil för Umeå mellan åren 1858-1979. Längst upp står metadata angående temperaturmedelvärde: "medelvärde 1 dygn, 1 gång/dygn, kl 00".

Stämmer detta verkligen?

Enligt denna sida, Hur beräknas medeltemperatur? | SMHI, verkar Edlunds formel först gällt och därefter Ekholm-Modéns för historiska data.

Mvh Jonas
Jonas

Kommentarer

  • Hej Jonas

    Vi använder numera alltid Ekholm-Modéns formel för att beräkna dygnsmedeltemperaturen när det finns dagliga momentana temperaturer i databasen. Dygnstemperaturen i vår databas är alltid beräknad med Ekholm-Modéns formel.

    Däremot finns det en del äldre månadsvärden i databasen som är beräknade med Edlunds formel av våra föregångare. För dessa stationer saknas dagliga värden i databasen. När dagliga värden digitaliserar beräknas dygns- och månadstempen med Ekholm-Modéns formel.

    För Umeås del är således dygnstemperauren beräknad med Ekholm-Modéns formel.

    Hälsningar

    Lennart Wern

    Lennart
  • Ok, tack för svar.

    Det betyder alltså att det i Umeå sedan 1858 funnits mätvärden för temperaturen kl 07, 13 och 19?

    Det historiska data jag hittar för Umeå är temperaturvärden mätta kl 08 på morgonen.

    Mvh Jonas
    Jonas
  • Hej!

    Jag ser nu att temperaturvärden finns för 07, 13 och 20.

    Mvh  Jonas
    Jonas
  • Vad fint!
    Lennart