Heliografen på Öl. s. udde 1937-1995 och om soltimmarna räknades från soluppgång till solnedgång?

I samband med att heliografen på ÖSU renoverades (en glasblåsare tillverkade också en "piratkula" i glas) 2018-2019, fick jag från SMHI södra uddens samtliga soltimmar 1937-1995.
Hur var det på den tiden ... sattes det ljuskänsliga papperet på plats i heliografen före soluppgången och togs bort efter solnedgången?
Eller var det en fast tidpunkt för start och slut?

Bakgrund: glaskulan stals vid tre tillfällen. 1982 förorsakade stölden ett längre avbrott. Vid en storstädning av Ottenby fågelstation (skötte väderobsarna på slutet) fann vi heliografen i ganska dåligt skick. Jag tänker mig en monter inne på Naturum Ottenby småningom med heliografen och adekvat information.

Tidningen Se gjorde ett flersidigt reportage i maj 1941 (en helsida + detalj bifogas) och där finns heliografen med. Till en början satt den monterad på fyrens balkongräcke i SV, strax under lanterninen på ca 40 m höjd.

Ölandshälsningar
Göran Andersson

Kommentarer

  • Hej Göran.

    Heliografer var förr normalt sett placerade på det vi kallar synoptiska väderstationer, vilka var bemannade stationer där observationer gjordes var tredje timme.
    Observatören hade då till uppgift att byta remsa i heliografen en gång per dygn, vanligen på morgonen eller kvällen i samband med observationen kl 7 eller kl 19 svensk normaltid.
    På baksidan av remsorna antecknas datum och tid då remsan sattes upp och även tidpunkten när den togs ned. Så vid utvärdering av solskenstiden under sommarhalvåret fick man alltså ofta kombinera ihop brännspår från två olika remsor.
    Thomas Klimatolog
  • Stort tack Thomas för ett professionellt och heltäckande svar!
    Och God jul från Ölands södra udde!

    Göran Andersson
  • Tack detsamma!
    Thomas Klimatolog