Havsvattenstånd

När ni rapporterar månadsmedelvärden till PSMSL, hur behandlas kortsiktiga systematiska variationer, i synnerhet tidvatten och lufttryckspåverkan?
Kanske Thomas Hammarklint kan svara.
Sittande och grubblande vid granskning av ett vetenskapligt manuskript
/Hans-Georg Scherneck, Onsalarymdobservatorium
Hans-Georg Scherneck

Kommentarer

  • Hej Hans-Georg.

    Beklagar att svar dröjt. För dylik fråga vore det nog annars bättre att ringa till SMHI (eller Sjöfartsverket) för att få snabbare svar.

    Hursomhelst, det svar jag nu fått från oceanograf är att SMHI inte gör någon manipulation/korrigering av data på SMHI som t.ex. lufttryck- eller tidvattenvariationer.

    Hoppas detta besvarar din fråga.
    (Thomas H. jobbar numera på Sjöfartsverket.)
    Thomas Klimatolog