Havsvattenstånd

Nu är det högtryck och vattenståndet i bottenviken är extremt lågt. Det är också lågt i Östersjön. (20.3.2013)
Trycks allt vatten ut genom Bälten och Öresund? Vart tar det vägen?
Det borde bli stor omsättning av saltvatten i Östersjön då vattenståndet åter blir "Normalt"
Tacksam för svar

Kommentarer

  • Hej Claes,
    Det är många och komplicerade processer som styr förändringar i havsvattenståndet, såsom tidvatten och väder. Det senaste århundradet har havsvattenståndet höjts, och fortsätter i allt snabbare takt.

    Vattenståndet på en plats är effekten av många faktorer som verkar med olika kraft och variation över tiden. Exempelvis vindar, lufttryck, vattnets densitet, landhöjningen och världshavens vattenstånd. Längs de svenska kusterna är det framförallt lufttrycket och vindarna på Nordsjön och Östersjön som påverkar vattenståndet, men även så kallade periodiska svängningar i havsbassängerna.

    Det innebär i huvudsak att när kraftiga vindar pressat upp vatten mot en kust kommer vattnet att sjunka tillbaka. Rörelsen i vattnet fortsätter ända tills motsatta kusten nås och förhöjer vattenytan där. Så kan det svänga fram och tillbaka ett antal gånger. Fenomenet kallas vattenpendling.

    Aktuellt havsvattenstånd observeras av SMHI vid 23 stycken havspeglar
    längs Sveriges kuster. Data presenteras under Havsobservationer
    i tabell- och diagramform inom 30 minuter efter mätning.

    Efter kraftiga vindar kan vattnet i Östersjön komma i svängning, likt vattnet i ett badkar som skvalpar fram och tillbaka. De av vinden snedställda vattenytorna hålls inte längre kvar av vinden och vattenmassan söker återgå till horisontalläge.

    Vattnet skvalpar emellertid upp på motsatta kusten pga. sin rörelseenergi.
    Så kan svängningarna fortgå fram och tillbaka många gånger. En s.k.
    stående våg har bildats. Dessa minskar efterhand på grund av friktion.
    Perioden mellan två hög- eller lågvatten bestäms av vattendjupet och
    havsområdets längd. Pendling i hela Östersjön från norr till söder har
    en period på 27 timmar och kan fortgå i flera veckor. Amplituden i Kalix
    kan vara 50 cm.

    Svängningarna ger minst utslag mitt i Östersjön. Landsort och Stockholm
    ligger relativt centrerat och påverkas inte så kraftigt av dessa pendlingar.
    Detta gör att man brukar använda dessa vattenståndsmätningarna för att
    se på hela Östersjöns vattennivå under längre perioder.

  • Intressant tack för svar, men i dag har jag sett på Boos att vattenståndet är lågt nästan över allt.
    Kalix -82
    Formark -41
    Helsingfors -66
    Kronstadt -72
    Simirishamn -22
    Vart tar vattnet vägen? det är ju ofantliga volymer !

  • Hej igen,
    Ju högre lufttrycket är på en plats desto lägre är vattenståndet. Beräkningar visar att en lufttrycksökning på 1 hPa sänker vattenståndet med 1 cm.

    Vattenståndet i havet varierar dag till dag och vecka till vecka beroende på de växlande vädersituationerna. Lufttrycket har ett direkt inflytande på vattenståndet.

    Högt lufttryck utövar ett större tryck på omgivningarna i den mån hinder inte motverkar vattnets rörelse. Ett högt lufttryck över ett havsområde skulle således motsvaras av ett lågt vattenstånd och omvänt skulle lågt lufttryck motsvaras av högt vattenstånd.

    Medelvattenståndet under ett år är 0 cm och lufttrycksmedelvärdet 1013 hPa. Eftersom lufttrycket ett normalt år varierar mellan 950 hPa och 1050 hPa så varierar vattenståndet på grund av detta mellan +63 cm och -37 cm.

    Eftersom vattenståndet på en plats inte bara bestäms av det lokala lufttrycket utan av flera andra faktorer så kan detta enkla samband sällan direkt observeras.

    Vattenståndet är ofta högt under höst och vinter då det är många lågtryck och västvindar men lågt under vår och sommar då det ofta är högtryck och svaga vindar.

    Östersjöns vattenyta kan luta mycket från norr till söder, väster till öster. Vid djupa lågtryckspassager över bottenviken samtidigt som lufttrycket är högt över södra Östersjön kan en nivåskillnad på upp mot 2 meter förekomma.

  • Tack men nu är det lågt vattenstånd från Norr till Söder och Öster.
    Srömmar hela den ofantliga vattenmängden ut i Norsjön? Och strömmar då det in lika mycket saltvatten när högtrycket och vindarna är förbi?

  • Hej Claes,
    Ursäkta för sent svar. Just nu är det mycket lågt vattenstånd i hela Östersjön vilket är mycket ovanligt. Det är det mycket långvariga höga lufttrycket som orsakat detta som du själv varit inne på. När det väl blir en omläggning av vädret, läs lägre lufttryck så strömmar vattnet tillbaka in i Östersjön igen och tack vare det mycket låga vattenståndet kan det mycket väl bli ovanligt starka strömmar.

  • Hej SMHI,
    Mycket intressanta frågor,"Trycks allt vatten ut genom Bälten och Öresund? Vart tar det vägen? Det borde bli stor omsättning av saltvatten i Östersjön då vattenståndet åter blir "Normalt" ", som jag också länge undrat över. Men varför svarar ni inte på frågorna och istället tar upp massa annat, nästan som en politiker? Alltså, svara gärna på om omsättningen av saltvatten är tex obetydlig, liten eller betydande eller annat i detta specifika fall eller att ni inte har en aning, tack. Mäts eller uppskattas strömmarna i Bälten och Öresund, så att vatten flödet ut/in i Östersjön kan beräknas? För en lekman som jag tror ju att detta lågvatten ska resultera i att saltvatten ska strömma in i Östersjön och öka den viktiga salthalten. Kan ni uppskatta om det är obetydlig, liten eller betydande. Tack på förhand.

  • Frågan gällde vart tar vattnet vägen, Trycks det i hop eller knuffas det ut i Nordsjön? Det var en väldigt enkel fråga som det skulle vara intressant att få ett svar på. Eftersom det är lågt vatten överallt i östersjön nu ända ut i Nordsjön så kan det ju inte bero på lutning.

  • Hej på Er,
    Ja, vattenmassorna trycks ut i Nordsjön och enda vägen tillbaka för normalisering är genom Bälten och Öresund.

  • Innebär detta att saltvattet trängs in i Östersjön. Det är väl någon sorts tröskel som gör att ytvattnet endast kommer in och det är kanske inte lika salt som vatten från de djupa lageren??? Det är ju viktigt att få in saltvatten i vårt innanhav.

    Fråga 2
    Om vattenståndet i östersjön, bottenhavet, bottenviken och finska viken ändras med en decimeter hur många kubikkilometer vatten motsvarar detta?

  • Det är inte lätt att få kompletta svar här, Claes Östersjön lär ska vara 418.000 kvadratkilometer så kan du räkna själv

  • Menar du Östersjön eller hela vårt inannhav med Bottenviken, Bottenhavet och Finska viken?

  • Det är nog hela tror jag

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.