global uppvärmning pradoxala resultat

Mycket intressant om global temperatur. Det tar allt kortare tid mellan de första dagarna över ett tröskelvärde tills nästan alla dagar ligger över tröskelvärdet. Det tog bara åtta år mellan den första dagen med anomali över 1.5 C och den första dagen över 2 C!  Detta verkar helt kontraintuitivt och knappat förenligt med den lineära obserade uppvärmningen. Nu undrar jag om någon på SMHI överhuvudtaget är medveten om detta och om någon grubblat över det och isåfall vad beror denna till synes orimliga paradox på?

1000 Days above 1.5C before Trend passes 1.5C? (parisagreementtemperatureindex.com) https://parisagreementtemperatureindex.com/1000-day-climate-graphic-design/
Dag Lindgren

Kommentarer

  • Hej Dag,

    Den observerade temperaturförändringen (globalt årsmedelvärde) sedan andra halvan av 1800-talet fram till idag är egentligen inte linjär, där förändringstakten varierat över tid, delvis pga naturlig variabilitet. Tittar man på perioden från 1940 och framåt (som figuren baseras på) så är det ett tydligt trendbrott med betydande ökningstakt från ca 1970, vilket kan ha inverkan på resultaten.

    Från ca 1970 eller 1980 och framåt har dock temperaturen ökat ungefär linjärt, åtminstone fram till en bit in på 2000-talet. Det finns indikationer på att uppvärmningstakten har ökat de senaste 10-15 åren. Notera dock att det avser en relativt kort tidsperiod (man bör beakta åtminstone 30 år vid trendberäkningar).

    Den snabbare temperaturökningen under senare år skulle också kunna bidra till de kortare tidsrymderna mellan passering av tröskelvärden, men man måste även ta hänsyn till den naturliga variabiliteten. En variation i systemet, (exempelvis i solaktivitet, vulkanism eller El Nino) som påverkar temperaturen i samma riktning som den underliggande trenden ökar sannolikheten för att något tröskelvärde skall passeras.

    Men man kan också notera att en större ökningstakt av temperaturen senaste åren ligger i linje med projektioner med klimatmodeller som också visar en högre ökningstakt både för nutid och under de närmaste decennierna.

    Hälsningar
    Susanne Kundtjänst
  • Jo jag fattar och känner till allt Susanne skriver och tackar för svaret.
    SMHI har alltså inte analyserat eller uppmärksammat den hypotetiska förklaring till att den första förekomsten av tröskeltemperaturerna kommer allt tåtare. Det skulle kunna bero huvudsakligen på att variationen i högsta temp under ett tidsintervall ökar. Den effekten är antropogen och påverkas ej av "naturlig" variation. Då skulle det bli närmare mellan första dagstemp över ett tröskelvarde även om temptrenden inte ökade. Jag tror den effekten ligger i linje med allmänna uppfattningen om hur klimatet ändras. Jag skall alltså uppmana den privatperson som gör analyserna att fästa mer uppmärksamhet på detta eftersom de institutionella institutionerna inte grunnat över det och kanske skriva en insändare.

    Jag anser i likhet med SMHI inte heller det är rimligt trovärdighetssäkert att tempökningstakten ökar. För att en så låg ökningstakt som data möjligen kan tyda på behövs en trettioårig trendanalys, medan en snabbare ökning än vad som indicerats kan rimligt trovärdighetssäkert deklareras på grundval av en kortare period.
    Dag Lindgren
  • Varför besvaras eller visas inte det email som jag skrev som  kommentar till Sussanes svar här? Nu har jag offentliggjort en sammanställning om den globala uppvärmningen på svenska Allt snabbare genombrott av global uppvärmning! | Downto2100 (dagli.se) Jag hoppades på dialog med SMHI inför vad jag tänkte skriva men det fick jag alltså inte.

    Dag Lindgren
  • Hej Dag,

    Ursäkta att vi dröjt med svar.
    Som vi nämnde tidigare är det ännu inte möjligt att klart belägga en ökande trend i temperaturökningen senaste tiden, som skulle kunna vara en orsak till tröskelvärden för globala temperaturökningar sker med tätare mellanrum. Om nu det är fallet, vilket är lite osäkert. Det är ett tydligt trendbrott i temperaturen från ca 1970 och framåt när ökningen varit större än tidigare, men varit förhållandevis linjär sen dess. Det finns dock viss tendens till accelererande tempearturökning under senare år.

    Observationer visar inte heller på en ökad variation i högsta temperaturen, och temperaturextremer är mer kopplat till förändringar i medeltemperaturen än i variabiliteten, se ex https://www.nature.com/articles/s43247-020-00077-4.

    Vänliga hälsningar,
    Petter
    Petter Klimatforskare