Gamla versionen av 10-dagars prognos

Har skrivit 2 inlägg om detta nyligen fast jag ser inte dessa. Får inte längre mejl vid nya inlägg heller fast det är markerat som icke spam hos min operatör. Senaste version av prognosen är ganska bra fast vore bättre om det var utspritt över hela bredden, vädret ser väldigt extremt ut. Jag saknar också prognosen för Tyresö Brevik, intresserad av by vindar näts en ö utanför drygt 3.5 km sydost om Tyresö Trinntorp, som har annat vindförhållande. Möjligtvis Nytorp, Dyviksudd stämmer definitivt inte det är mycket mer utsatt.

Kommentarer

  • Hej Seena, tack för ditt inlägg!

    Jag förstår att det inte alltid prickar rätt med ortsprognosen. De prognoserna kommer från en databas som anger en prognos utifrån ett rutnät av punkter som ligger ca 2,5 km ifrån varandra. Jag skickar vidare ditt önskemål om att lägga till Brevik Tyresö i ortsprognosen.

  • Hej,
    Jag tycker att 10-dygnsdiagrammet är väldigt bra, men jag skulle vilja att varje dygn fick en lodrät linje. Nu är det två dygn mellan linjerna vilket försvårar överblicken. Jag tycker också temperaturskalan är onödigt fin, bättre med 5 C mellan strecken. Nu ser det ut som det är så extrema temperaturvariationer över dygnet även om det bara är några grader.

    Tack
  • Hej Christer,
    Tack för dina synpunkter, vi lyssnar!
    Det är en ny version av 10-dygnsprognosen inplanerad, jag tar med synpunkterna till ansvariga.
    Önskar dig en trevlig helg!
  • Jag hittar inte längre den gamla ursprungliga 10-dygnsprognosen (diagrammet). Det fanns ju en länk till den gamla då ni införde den nya mycket sämre. Ser ovan att ni ska införa en ny 10-dygnsprognos, har ni titta på den ursprungliga då ni tagit fram den? För att inte bara gnälla kan jag berömma er för betaversionen "Hur säker är prognosen" :-)
  • Jag blir så trött att det är helt otroligt ! Allt blir sämre oavsett feedback man ger smhi. Nya prognos för området är så dålig att man hellre väljer att slippa se den , så dåligt gjord och i kombination med flerdygnsprognos där man måste trycka på resp dag för att få dagens och den är sen så dålig fel format som attackerar ögonen endast gjord för blinda verkar det får inte plats på skärmen måste scrolla smala tabeller istället för breda, oöverskådlig och ful att man blir bedrövad, varför kan man inte låta vad som är riktigt bra lättöverskådligt vara i fred vem är så okunnig ? vad man gjort den här gången med designen är motsatsen till mensa och sämre än allt jag sett. allt som innebär mer än en knapptryckning på datorn är katastrof ,edra användare är inte sysslolösa människor med enda intresse att spendera sina dagar med att leta efter fakta på smhi,  som förut gick direkt in på rätt sida och alla fakta direkt för dagen och flera dagar genom scrolla och i ett format där man ser allt direkt hela dagen med bra storlek på allt och nu får inget plats på skärmen pga nya galna format sämre symbolutseenden som fövirrar ,otydliga för stora i förhållande till tabeller och extremt fula . Jag har arbetat med design reklambyråer  marknadsföring kurser ang detta och ledarskap större delen av mitt liv och skickat in synpunkter till er och varnat i förväg för okunniga idioter som ska föryngra era redan fantastiskt bra utseenden ( dom finns överallt och ska hållas i koppel av folk som förstår hur det ska se ut och sådana personer finns med all tydlighet inte hos er, ingen tar ansvar så webbnissarna a la samhall kan härja fritt och totalförstöra allt som varit bra) så tragiskt. och tydligen fastnar alla synpunkter hos dom som ägnar sig åt denna massförstörelse av era sidor och når aldrig marknads - försäljningschefer eller andra i ledningen och därför är nu framgångssagan slut. ett bra alternativ vore att avskeda/ omplacera alla som har med webbdesignen senare tid att göra till att mäta temp på grönland ,en passande arb uppgift på rätt nivå och ta tillbaka allt som det sett ut förut med fantastiskt utseende välgjord layout och lättöverskådligt. Nu den här gången kräver jag att detta trista måttligt välformulerade når ledningen för smhi , kommer kontrollera så att detta sker eftersom all kritik och genomtänkta synpunkter och råd stannar hos dom som förstör smhi´s webbsidors utseende och användarbruklighet. Jag har nu formulerat mig ovan på ett sätt som en idiot kan förstå och inte som jag skulle uttrycka mig om jag kommunicerar med någon välutbildad människa på nivå , som senare bör ske. Förut hade man problem med era prognosers verklighet och använder därför flera vädertjänster varje dag bla amerikanska ACCU Weather , nu är allt förstört på smhi och går inte längre att använda ,man har passerat gränsen för när webbsidornas utseende och funktion blivit så dåliga att dom är sämre än att vara utan ,skamligt.
  • Hej !
    Har haft tillgång till den gamla webben med de gamla versionen av väder, men nu verkar det inte som att den länken fungerar längre. Tyvärr kan jag inte hitta den någon annanstans heller. Jag tycker att den är är mer överskådlig och vill gärna har tillbaka den.

  • Hej Björk, tack för ditt inlägg.
    Du skriver att den nya 10-dygnsprognosen är oöverskådlig, kan du förklara mer konkret vad du menar, så vi kan förtydliga den nya 10-dygnsprognosen till att vara användbar även för dig?
    Vi har lyssnat på våra användare, och det är på väg en ännu nyare variant av 10-dygnsprognosen BETA, så det är NU du har chansen att påverka resultatet där.
  • Hej Birgitta,
    Den gamla 10-dygnsprognosen är nu avvecklad, de två olika produkterna har funnits parallellt under ett par års tid, men vi kan inte längre underhålla en produkt, som är byggd i en gammal teknik, som fler och fler webbläsare inte stödjer längre.
    Om det är något du saknar i den nya produkten, så skriv konkreta exempel här, bifoga bilder, eller länkar, så tittar vi på det.
    Önskar dig en fortsatt trevlig måndag!
  • Beta's diagram tycker jag funkar bra i o med att man använder bredden på skärmen så att det inte ser ut som extrema förändringar. Jag går över nu. När släpps den så man kan uppdatera länken?
  • Hej Seena,
    Vi hoppas kunna släppa 10-dygns-betan skarpt inom kort, men just nu håller vi på att analysera resultaten från enkäten och ta bort buggar ur tjänsten. Vi vill släppa den så snart som möjligt, men vi har i dagsläget inget konkret datum att lämna ut.
  • Försöker lägger till en favorit utöver min startplats. Tar upp den fast hittar inte hur man markerar den som favorit.
  • Man sparar favoriter, genom att klicka i stjärnan till vänster om ortsnamnet, då hamnar alla favoriter under "rullgardinen" Visa favoriter till höger.
  • Hej Anders!
    Du berätta att i ett par års tid har ni haft det gamla 10-dygnsdiagrammet parallellt med det nya men att ni inte kan fortsätta att uppdatera den gamla tekniken. Under dessa år har regelbundet massor av människor påpekat att det gamla diagrammet är tydligare och mer överskådligt. Vad menar du med att vi ska förtydliga med vad som det är för fel på det nya diagrammet? Det är självklart att ni ska efterlikna det gamla diagrammet fast med ny teknik.
    Dvs. linjebredder, format, vädersymboler vid temperaturlinjen, tydliga stödlinjer etc. Finns det någon kundsynpunkt som införts på det nya diagrammet?
    (Alla datorer, appar, telefoner, paddor etc har idag en upplösning som bättre passar det gamla diagrammet så ni har de facto tagit ett steg tillbaka, även om ni använt er av nyare teknik.) Det nya diagrammet jämfört med det gamla är som om ni hade bytt teckensnitt till "Bold Comic Sans" på allt - dvs. det ser lustigt och nytt ut men är oläsbart :-)
  • Lite lurigt att klicka på stjärnan eftersom muspekaren ser ut som vanligt - ej som nåt man kan klicka på. Funkar bra, tack för hjälpen.
  • Det är diagrammet som är intressant. Jag vill slippa kartan som ligger i vägen längst uppe. När jag ska växla ort så måste jag bläddra uppför och nedför kartbilden som jag sällan använder.
  • Hej Bengt, tack för dina frågor och synpunkter!
    Det stämmer, vi har kört parallellt, just för att vi inte har känt att den nya tjänsten har kunnat ersätta den gamla fullt ut, och vi har fått in många kreativa synpunkter på saker som våra användare inte har tyckt är bra med de nya tjänsterna.
    Vi har lyssnat på alla, och det vi har fått in många synpunkter på har vi successivt ändrat på. Två exempel på detta är den nya Startsidan och den nya 10-dygnsprognosen som snart ersätter de befintliga tjänsterna.
    Då vi har drygt 300 000 användare av våran webbplats varje vecka, så har vi också kunnat mäta användarmönster, och vi har som myndighet ett ansvar om tillgänglighetsanpassning, det är mycket bakom tjänsterna som "vanliga seende" inte märker av.
  • Hej Ivar, tack för ditt inlägg!
    I nya 10-dygnsprognosen BETA är detta korrigerat, så att du slipper kartan längst upp.
    Vi håller på att finslipa funktionen, som gör att om du sparar länken när du är på diagramfliken, så kommer du i fortsättningen direkt dit.
  • Hej Anders!
    Självklart har ni som myndighet ett stort ansvar att tillgänglighetsanpassa er webb och det är något ni ska prioritera före oss andra "vanliga seende". Men då jag går på biblioteket så väljer jag att inte låna böcker med extra stor stil för synskadade utan föredrar, för läsupplevelsens skull, böcker för "vanliga seende". Tycker ni gör en riktig prioritering men er webb passar inte för mej och jag har fler alternativ till vädertjänst än vad synskadade har.