Förbättringsförslag, nytt typsnitt på smhi.se

Har ni något förslag på förbättringar eller synpunkter på det nya typsnittet får ni gärna kommentera nedan:

Kommentarer

  • Förstår poängen med att skärmupplösningen ökar med bättre teknik men varför inte anpassa typsnittet efter besökarens skärmupplösning för det är ju fullt möjligt för den som utvecklat hemsidan, är totalt oöverskådlig för mig med det nya typsnittet på min några år gamla köksdator.
  • Det är ju inte klokt att SMHI inte kan få till en vettig storlek på sina typsnitt 2017. Det ni anger som förklaring om högre upplösning på skärmar håller inte om ni inte anger storleken i pixlar vill säga!?

    Jag fick zooma ut till 80% för att inte bli synskadad och få hela ansiktet fullt av feta bokstäver. Men att zooma påverkar ju inte bara texten utan hela sidan. Jag tycker ju inte heller man ska behöva ändra storleken på typsnitt i sin webbläsare för att få en normal och behaglig storlek på typsnittet, där har ni totalt missat målet.

    GÖR OM GÖR RÄTT!
  • Teckenstorleken är störande stor (åtminstone på PC:n). Minskar jag den (för SMHI) så blir texten för liten för alla andra sidor.
  • För stor text. Måste alltid minska sidan till 75%. Tyvärr har jag sett samma trend på några andra webbsidor också.
  • Det finns väl ingen som har sin dator bara för att titta på SMHI:s sida..?

    Man har den förstoring man behöver inställd och nya SMHI blir då alldeles för stor och man får scrolla upp och ner för att se något. Det var helt OK som det var förut.
  • Det är hemskt! Gör sidan ännu mer rörig och förvirrande än tidigare. Anpassningar för mobilskärmar är inget annat än dåligt för datoranvändare. De med små skärmar får väl hålla sig till appen så kan ordinarie hemsidan få vara anpassad i huvudsak för datoranvändare.
  • Jag har läst förklaringen till varför det ser ut som det gör. Men att det ska bli lättare att läsa med större text försvarar väl inte att det ser ut som en ruff skiss? Med text som inte ryms i sina grå plattor och menyval som döljs bakom animeringar när man klickar på dem. Jag trodde det var barnsjukdomar som skulle buggas bort på ett par dygn men nu ser det fortfarande ut så. Känns inte som en proffsig och trovärdig sajt.
  • Snälla, återgå till er tidigare storlek på typsnittet!
    Majoriteten av besökare är inte synsvaga...
    (...och de har säkert redan glasögon, eller inställt för extra stor stil.)

    På en liten laptop blir det nu bara besvärligt, tycker jag.

  • Hej
    Resonemanget håller inte med med ändringen på textstorleken
    Hur har ni tänkt folk med stora skärmar, det läser text i rubriksstorlek. Så brukar samma upplösning användar även på större skärmar. Mobil och Ipad anpassar ju texten automatisk så det är onödigt att ni bestämmer storlek som förstör ensilda system anpassning
  • efter teckensnittsändringen:
    Jag är på Start>Vädret och har min valda startort bild.
    Ska jag då byta till en av Mina  favoritorter,  hamnar listan lite bakom  texten Mina favoritorter.
  • Hej!

    Synpunkt: Det nya typsnittet ser förskräckligt ut för alla oss som inte gillar den moderna suddiga cleartype-looken. Bilden visar hur det ser ut om man inte aktiverar cleartype.

    Förslag: Det är bättre att använda typsnitt som funkar både med och utan cleartype.

  • Så blir det mycket skrollande när stor text tar mycket plats. Det är SMHI avsikt att det ska kännas som man har valt lägre upplösning. Oj vad trångt allt är jag har ju högupplösning?

    Så blir allt sabbat när jag har förvalt i webbläsaren på minsta textstorlek. Vad hjälper det när SMHI skriver med nästan rubriksstorlek? Så funkar inte tillägg som korrigerar textstorlek när det beror på den angivna textstorlek på sajten.

    Så måste man hitta ett nytt tillägg som man kan ange rubriksbostäver och brödtext som korrigerar skillnaden.

  • Det känns inte som att SMHI bryr sig särskilt mycket om vad vi beskriver i den här tråden eftersom ingen från dem deltar med svar.
  • Hej Pär,
    Vi läser och lyssnar, vi svarar om vi behöver ytterligare information.
    Önskar dig en fortsatt trevlig måndag!
  • SMHI verkar gjort en undersökning som visar att folk är så lata som inte orkar förstora texten webläsaren. i mobilen förstorar man upp området och texten anpassar sig automatisk.

    Vad för relevans har större text när kommentarer på Facebook är Tahomas storlek 9. Varför anses det inte som ett problem  SMHI har hela världen emot sig som ska ha en layout som i barnböcker, några rader stor text.
  • OK, tänkte bara inga svar och inga förbättringar på de två månader som gått sedan första inlägget i den här tråden.

  • Infantilt tysnitt. Passar bäst i babyrum. Ta tillbaka den gamla sidan som var PERFEKT!