Felaktig utlandsprognos

Hej! Brukar använda er utmärkta app för mobil, men även solen har fläckar! Har köpt lägenhet i Torremolinos som ligger bara några mil från Malaga, men er lokalprognos är uppenbart felaktig, medan Malagaprognosen är riktig. Ni angav förra v. temp över dygnet i T-s med bara några graders variation, typ 20-22 grader. Då varierade i verkligheten tempen mellan 28 och 18 grader. Jag förstår inte var ni har Torremolinosuppgifterna ifrån? Bägge är kuststäder med kort avstånd.
Mvh Kjell Nyman

Kommentarer

  • Hej!

    Ortsprognoser är automatgenererade från den modellkörning som används. För en given latitud/longitud tolkar körningen hur vädret teoretiskt bör komma att se ut just där och just då.

    Men en svårighet uppstår när det gäller mindre öar ute i havet och även kuststäder. Eftersom den närmaste gridpunkten kan ligga ett stycke ute till havs - där förhållandena speciellt temperaturmässigt kan vara rätt annorlunda än på land på den aktuella ön. Malaga kan därför få bättre prognoser än Torremolinos även om de ligger nära varandra.

  • Hej igen!
    Det finns inga öar utanför Torremolinos eller Malaga och avståndet är mindre än 10 km. för att vara exakt. T-s kan snarast ses som förort till M-a om du tittar på kartan. Det finns inga skiljande berg eller andra geografiska fenomen som skiljer M-a från T-s.
    Vi pendlade mellan Malaga och T-s och vädret, ffa temperaturerna, var lika på bägge platser. Jag förstår inte hur ni kan påstå att ni lämnar en korrekt prognos när dagstemperaturen i T-s(300 m från havet i vårt fall) ligger mellan 25-27 grader medan ni anger 20-22 för HELA dygnet. Inte ens Kanarieörna har lika liten skillnad mellan dag och natt. Något måste vara snett i ert system. Iphones egen väderapp ger helt andra värden än SMHI. Jag föreslår att du går in på er mobilapp och tittar hur konstigt det ser ut i T-s. Är det inte bättre att låta Malagaprognosen gälla även för Torremolinos, när vädret är detsamma? I T-s sade andra vi träffade att SMHI har felaktiga angivelser för platsen, som ju är ett stort turistmål.
    Vh Kjell N

  • Hej!
    Tack för din återkoppling. Vi tittar närmare på detta. Jag hoppas att vi kan räta till det.
    Bästa hälsningar