Feedback, beta radar/blixt

Hej!

Fruktansvärt glad över den bättre upplösta radar-blixten, men ser er gärna använda dbZ och/eller mm/h i färgskalan då jag upplever begreppen väldigt vaga.

Kommentarer

  • Hej!
    Vad roligt att du uppskattar vår nya beta-tjänst! Vi kommer lägga till en skala för intensitet i mm/h. Vi skruvar dock fortfarande något på intervallen för att hitta bästa möjliga presentation!
    Bästa hälsningar

  • Hej!

    Den nya versionen för presentation av radarinformationen ser riktigt bra ut.
    Jag önskar dock att man skulle kunna placera en markör som hamnar på överst lagret i bilden. Antingen genom att peka på kartan eller genom att ange en koordinat. Då kartan naturligt hamnar under radarbilden så blir man snart vilsen vid stora nederbördsområden.
  • Hej Bengt!
    Idag kan du markera din position genom att trycka på "pilen", se bild nedan.
    Men jag förstår ditt behov, och hoppas kunna möta detta i uppdateringar framöver.
    Tack för att du hörde av dig till oss!
    Vänliga hälsningar

  • Fantastiskt fin radarbild. Synd bara att kartkonturerna försvinner under ekona, inte bara Vänern och Vättern som tidigare utan även kustlinjen.
  • Hej Erik,
    Det är en bugg som vi kommer att åtgärda innan beta-versionen blir skarp.
    Önskar dig en fortsatt bra måndag!
  • Hej,
    Det hade varit trevligt om det hade gått att dra tillbaka tiden längre än vad som är möjligt i den nya versionen. I den gamla versionen gick det att se nederbördshistoriken för de senaste 24 timmarna, men nu går det bara att se de senaste 12 timmarna, vilket är lite tråkigt. Och för kartan med 5-minutersupplösning går det bara att se historiken för tre timmar bakåt. Detta tycker jag inte är fel egentligen, men där jag bor (i sydvästra Skåne) tenderar radarekona att försvinna/försvagas i radarkartan över Norden, medan de visas korrekt i kartan som bara omfattar Sverige. Detta beror förmodligen på något problem med Köpenhamnsradarn, men så länge det inte åtgärdas hade det varit bra om radarbilden över Sverige hade gått att följa längre tillbaka i tiden.
  • Hej
    Jättebra med ny högupplöst radarkarta. Jag saknar dock två funktioner som är viktiga.
    1. Det måste gå att med knapp trycka fram nästa kartbild, dvs. 5 eller 15 min framåt.
    2. Vid uppdatering försvinner den inställda upplösningen. Det är irriterande att behöva ställa in detta ständigt och jämnt. På den gamla radarkartan fungerade detta mycket bra.
    Jag uppskattar också funktionen med färgblindsvariant.
    MVH
  • Hej Jonatan, tack för ditt inlägg.
    I den gamla versionen var tidsstegen för Norden 1 timme, där gick det att titta tillbaka ca 22 timmar, och radar Sverige hade tidsupplösning 15 minuter, där gick det att titta tillbaka 12 timmar.
    Vi tar med oss ditt förslag om att utöka tidsstegen bakåt, tillsvidare kan man se ALL historisk väderradar på Öppna Data - Radar.
    Önskar dig en fortsatt bra onsdag!
  • Hej Kjell, tack för din feedback!
    Vi tar med oss dessa till den fortsatta utvecklingen.
    Önskar även dig en fortsatt bra onsdag.
  • Vore fint med möjlighet att zooma med scrollen om man har pekaren i radar-rutan.
  • Hej TG, tack för ditt inlägg.
    Vi har medvetet valt bort den, då det inte går att få det att fungera så väl i små enheter med pekskärm. Skrollen följer nämligen med till mobila webbläsare, och då kommer man inte längre på sidan, utan fastnar över kartmodulen där. Du kan dubbelklicka i kartmodulen för att zooma in.
  • Hej och tack för de nya sidorna, bra jobbat!
    Men en fråga angående "Min position i kartan". Fungerar inte för mig. Har Windows 10 och Edge. Har under Inställningar godkänt att positionen skall anges för bl a väderappar.
    Sedan saknar jag fortfarande konturer av sjöar och vattendrag under nederbördsekona.
  • Hej Hagagugge, tack för återkopplingen!
    När man surfar mot www.smhi.se, så hanteras det inte som en väderapp, utan det är en webbsida med GeoLocation, så du måste antingen tillåta webbläsaren att alltid tillåta platsinformation, eller att webbläsaren frågar varje gång (rekommenderas), eller att du lägger in https://www.smhi.se som undantag, om du inte tillåter att webbläsaren ger ut platsinformation till webbsidan du besöker.
  • Tack för ditt svar, Anders. Tyvärr fungerar det inte för mig. Under Inställningar, Positionering har jag satt alla möjligheter i läge ON men det hjälper inte.
    Han angett att Positioneringstjänsten är ON och då skall även en symbol finnas, en liten rund ring med en svart punkt i. Saknar den var den nu skall kunna ses.
    Ingen stor grej för mig men det kunde ju vara smidigt att ha det att fungera.

  • Hej Hagagugge,
    Har du möjlighet att skicka en skärmbild här i tråden, på hur det ser ut EFTER att du har tryckt på positioneringsknappen i radarkartan?
  • Hej och tack för att du engagerar dig!

    Går jag in på Inställningar så ser det ut såhär:

    Vad jag kan förstå så är positioneringen på.
    Hoppas att detta var till någon hjälp för dig.

  • Hej Hagagugge, tack för bilderna!
    Som det ser ut, så är det någon annan inställning som inte är aktiverad, för webbläsaren känner ju av att www.smhi.se vill ha tillgång till positioneringen, MEN du måste göra ett val innan det visas. Tyvärr vet jag inte hur man gör för att det ska fungera, och det är också utanför vårt ansvarsområde, då vår tjänst frågar efter positionen, men inte får den av webbläsaren (se meddelandet i underkant på din webbläsare).
    Tips: Googla på om andra har haft liknande problem, eller fråga en närstående Edge-kunnig.
  • Jag söker vidare och hoppas komma på en lösning.
    Tack för hjälpen så här långt!
  • Problemet är löst!
    Avinstallerade SMHI från datorn och rensade coockies och sparade webplatsdata. Raderade även  cashelagrade data och filer.
    Återinstallerade SMHI och då kunde jag använda funktionen "Min position i kartan".
    Kanske intressant för andra som har fått liknande problem som jag.
    Hälsningar
  • Hej! Jag tycker den nya radartjänsten är fantastisk och har inga som helst problem mer än att jag skulle vilja ha som det var i den gamla kartan, mer orter utsatta med namn när man zoomar in. Som hojåkare och pendlare på mc till/från jobb har er radar varit min bästa vän i många år tillsammans med trafiken.nu. Stockholm är stort och att se regnet ligga över Södertälje och följa hastigheten på hur det rört sig senaste timmen kan vara avgörande för om man hinner eller ska avvakta lite innan man drar på regnstället 😃
  • Kolla lightningMaps.org - den visar omedelbart blixtnedslag exakt och fin grafik!
  • Är mycket nöjd med den nya radarbilden. Stämmer förvånansvärt bra.
    Men, som jag tidigare har påpekat, skulle jag vilja se konturerna av större sjöar och vattendrag som täcks av nederbördsområdet. Och om det är möjligt att för städer och större orter göra en punkt för orten. Nu står namnet enbart och då kan ju orten variera ganska mycket i placering, speciellt om man inte känner trakten så bra.
  • Hej Hagagugge!
    Jo, vi kan förbättra visualiseringen ytterligare. Vi kommer titta på detta!
    Hälsningar