Dimma

Hej, bor i Lund och sent på kvällen i går den 30:de juli skulle jag till Lomma som ligger en mil ifrån. I Lund är det helt fritt från dimma men när jag är lite drygt utanför stan så blir det plötsligt lite lätt dimma som dock efter bara en 2 km är så kraftig att det bildas droppar på rutan och jag fick dra ned hastigheten betydligt.

Några få dagar innan gjorde jag samma resa men då var det fritt från dimma hela vägen.

Hur kan man veta om det finns risk för dimma utanför en stad så att säga? Vilka villkor måste uppfyllas och på vilket sätt för att man i princip garanterat kan veta att det blir utanför en stad även om man inte ser något inne i staden?

Tack!
Henrik

Kommentarer

  • Hej!

    Dimma bildas då vattenångan i luften kondenserar vid en relativ luftfuktighet på 95-100%. Detta kan ske genom att lufttemperaturen sjunker ner mot daggpunktstemperaturen, eller genom att luftmassor med olika temperatur blandas. Om det är förhållanden för dimma beror alltså på de meteorologiska förhållandena, i kombination med hur det ser ut på platsen. Närhet till hav, sänkor/höjder, eller öppen terräng.

    Man skiljer på olika typ av bildningsätt för dimma, du kan läsa mer om det här:

    Dimma och fuktdis | SMHI

    I ditt fall gissar jag att dimman bildats på grund av avkylning av luften under kvällen/natten alt. på grund av inverkan från fuktig havsluft.

    Sandra Klimatolog