Data för vind

Hej,

Varför går skala nupp till 60 (70) m/s för vinden i grafen för obervationer. Det leder till att det nästan blir en rak linje i grafen för vind, vilket är ganska ointressant.

Med vänliga hälsningar
Daniel

Kommentarer

  • Hej Daniel,
    Tack för att du kontaktar oss om detta.

    Vi gjorde denna snabb-lösning för några veckor sedan, när vindmätningarna slog nytt rekord i Stekenjokk 18 januari. Innan denna fix låg skalan på 40 m/s, vilket gjorde att det inte ens gick att se värden över 40 m/s.

    Vi håller på med en långsiktig lösning, inom kort kommer skalan att vara dynamisk, dvs. anpassa sig efter data.
    Det har lagts till ganska mycket nya saker i den nya versionen, som just nu håller på att rättas från de sista buggarna, men innan tjänsten blir publik måste vi testa den ordentligt.

    Önskar dig en fortsatt trevlig torsdag!

  • Hej Anders,

    Tack för ditt svar.

    Jag förstår lite tanken att det är intressant att kunna visa ett extremt rekord. Den grafen visas dock bara i ett dygn, vad jag vet. Ni hade kunnat visa grafen i en spearat artikel istället, eftersom det är verkligen ett anmärkningsvärt rekord.
    Nu har ni isället valt för att alla andra värden i framtiden göra en i de flesta fall en platt kurva.
    Jag har sagt det tidigare, men det saknas ofta försåelse för vad väderintresserade vill ha och en lekfullhet på SMHI.
    Sedan vet jag att det finns många åsikter och det är nästan omöjligt att göra alla glada, men ny lyckas ofta välja väldigt märkliga val vid förändringar.

    Till exempel ser jag framför mig att om ni gör graferna dynamiska, så kommer ni göra de för dynamiska så att det sällan kommer att gå att ha graferna bredvida varandra och göra jämförelser.
    Det ni borde överväga är att ha enbart 2 vindområden (eller möjligen 3, men jag tror 2 är bättre).
    Då har ni en skala 0-25 m/s som kommer att täcka majoriteten av allt normal väder och sedan en storm/orkan skala som går från 0-50 m/s.
    Det hade även varit trevligt om man som användare hade kunna skala om efter några av förvalen om man vill ha informationen med en annan skala.

    Ha en skön helg!
    Daniel

  • Hej igen Daniel,
    Du har rätt i att det är i stort sett omöjligt att göra alla glada.
    Vindgraferna kommer, som sagt, att bli dynamiska inom kort. Vi håller på att testa en ny version av Observationer internt, extra funktionalitet som att anpassa skalor efter vilken kategori det är på vinden blir väldigt snabbt komplex, så det är inget vi kommer att titta på i dagsläget.
    Önskar dig en trevlig helg!